– Varje år ringer ungefär 30 000 utsatta personer till kvinnorfridslinjen och då borde ju behovet finnas också hos den som utövar våldet, säger Christina Ericson som är projektledare för telefonlinjen på Länsstyrelsen i Stockholm.
Telefonlinjen är ett pilotprojekt med inspiration från bland annat England. Projektet drivs av länsstyrelserna i Skåne och Stockholm under två år med start i januari 2019.
Erfaren personal svarar
Den ska fungera som en första kontakt för personer som vill ha hjälp med sitt våldsamma beteende. Linjen är bemannad av erfarna socionomer, terapeuter och psykologer som kan ge råd och stöd i stunden och motivera till vidare kontakt.
På kriscentrum i Malmö upplever personalen att det är svårt att komma i kontakt med våldsutövarna och sektionschef Mikael Wejsfelt tror att telefonlinjen kan göra skillnad:
– Vi tycker att idén med en telefonlinje är jättebra. Det betyder att man kommer göra reklamkampanjer och berätta att linjen finns och sen kommer fler antagligen bli hänvisade till oss.
Tror att fler får hjälp
Andreas Hansson som är socionom på Kriscentrum i Malmö, tror att telefonlinjen kommer innebära att fler får hjälp med sina problem.
– Med en telefonlinje sänder man signaler att det finns många som har det här behovet och då dämpar det förhoppningsvis skammen lite så att man kan ta tag i det och söka hjälp.
Förhoppningen är att många kommer att ringa och att projektet kommer fortsätta i hela landet i framtiden.
– Det är jätteviktigt att stötta våldsutsatta och barn, men om vi helt lämnar den här gruppen kommer våldet i samhället inte minska. Det är den som utövar våldet som ska ta ansvar och när de gör det ska de kunna få hjälp, säger Christina Ericson.