De finns överallt. De vattenfyllda groparna av olika storlek. Inte bara på grusvägar ute på landet, utan också inne i stan och på motorvägarna. Potthålen är ovanligt många i år och det beror på vintern.
Tidig och kall vinter
– Vi har haft en tidig vinter och en kall vinter. Det gör att vi haft väder som man annars mest ser i Mellansverige och det har bidragit till de många skadorna, säger Pajtim Sulejmani som jobbar för Malmö stad.
Han bör veta, eftersom han är en av få som doktorerat på asfalt under sin tid på Lunds tekniska högskola, LTH.
Som hos tandläkaren
Ett potthål bildas där det redan finns en spricka i vägen. När det är kallt fryser vattnet som finns i marken och den töjs ut. När det sedan töar blir underlaget mjukare och mer poröst och sprickor uppstår. Fordonens hjul nöter bort små asfaltbitar och till slut har ett hål bildats.
Att laga potthål går till lite som ett besök hos tandläkaren. Hålet blåses rent och kanterna sprejas med ett bindemedel, innan hålet lagas med stenmaterial och mer bindemedel som packas och jämnas till. Rätt utfört håller lagningen i flera år.
Tre lastbilar ute och jobbar
Malmö stad har just nu tre lastbilar ute som lagar hål. Och även nu är vädret viktigt.
– Om det regnar och sedan fryser på så utvidgas de hål och sprickor som finns och som inte lagats, säger Pajtim Sulejmani.