– Man ser att det förekommer dagligen när man är ute och kör i stan. Det började med de smarta telefonerna och det är klart att det ökar, säger Fredrik Svensson, chef för polisens trafikgrupp i Malmö
Han kan inte säga hur stort problemet är, eftersom det inte finns någon statistik över hur många olyckor som orsakats av mobilsurfande cyklister.
Inget mobilförbud för cyklister
Det nya mobilförbudet som träder i kraft 1 februari gäller bara motorfordon, inte cykel- och gångtrafikanter. Men riskerna med att hålla och titta i mobilen istället för på trafiken är samma som vid bilkörning, poängterar Fredrik Svensson.
– Du tappar uppmärksamheten på din omgivning och riskerar både att bli påkörd, eller köra på någon annan. Så det är klart att det är olämpligt, även om det inte är olagligt med den nya lagen.
För att ett motorfordon ska kunna stoppas enligt den nya lagen krävs bara att poliser i tjänst kan vittna om en mobil som hålls i handen vid ratten, ingen fotodokumentation. Trafikbrottet är därmed lätt att rapportera och utreda, enligt Fredrik Svensson.
– Jag är helt övertygad om att fler kommer att bli dömda nu än med den förra lagen, för den var väldigt olyckligt formulerad, om jag uttrycker mig så. Den här lagen är mycket mer tydlig, säger han.
”Förbud är en väg att gå”
Kan du tänka dig ett utvidgat förbud i framtiden, där cyklister inte heller får hålla i mobilen?
– Det är inte orimligt eftersom vissa dessutom cyklar i hög hastighet, vilket är en av de vanligaste skadeorsakerna i olyckor med cyklister inblandade. Funkar inget annat, är förbud en väg att gå. Det är möjligt att det kanske får bli så småningom.