På tisdagen presenterade Lunds universitet, Öresundsbron och lundaföretaget Elonroad en avsiktsförklaring att vilja anlägga en elväg på Öresundsbron. Alltså att elfordon laddas medan de kör och därmed inte behöver stanna lika ofta vid en laddstation.
Trafikverket har i åratal planerat för en permanent elväg i Sverige, men stoppade upphandlingen för ett år sedan. Anbuden de fick in var för dyra tyckte myndigheten.
Förutsättningar att bli lönsamt
Kenneth Natanaelsson, som är biträdande chef för Trafikverkets elektrifieringsprogram, tror däremot att Öresundsbroinitiativet har förutsättningar att bli lönsamt.
– Finns det tillräckligt med intressenter som är villiga att trafikera bron, då kan de säkert få ihop ett lönsamt affärskoncept, säger Kenneth Natanaelsson.
Skillnaden mot Trafikverkets uppdrag är framförallt projektets storlek.
– Ska man bygga längre stråk över hela landet krävs väldigt stora system för att få ihop ekonomin. Det var därför vi såg att finansieringskällan måste vara statlig. Men för mindre utbyggnader tror jag helt klart att det finns marknadsmässiga förutsättningar, säger Kenneth Natanaelsson, biträdande chef för Trafikverkets elektrifieringsprogram.