• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad Malmöcyklisten Emil Soleymanpur och andra tycker man ska prioritera. Foto: Hans Larsson, SVT

Trångt och rörigt när Malmös cyklister ska samsas: ”Brister en del i omdömet”

Publicerad

Det blir allt trängre på Malmös cykelbanor. Fler stora och snabba elfordon ska samsas med vanliga cyklister vilket gör att risken för olyckor ökar.

– Det brister en del i omdömet hos en del, säger Ola Birgander, förundersökningsledare på polisens trafikenhet.

Fortfarande är singelolyckorna de allra vanligaste när det gäller cykelincidenter med personskador. Men många skadas också i samband med kollisioner på cykelbanor.

– Det är flera olika typer av fordon som går under cykelbegreppet idag och många kommer upp väldigt mycket i fart, så det gäller att tänka sig för och visa hänsyn, säger Ola Birgander.

”Grundläggande trafikkunskap”

Han tycker att de flesta Malmöcyklister sköter sig, men ser också många som struntar i trafikreglerna.

– Det krävs ju ingen behörighet att börja cykla, men det är en grundläggande trafikkunskap att till exempel känna till högerregeln.

Trängseln – en trafikfara

Malmöcyklisten Emil Soleymanpur vet att det är högerregeln som gäller också på cykelbanan, även om han inte upplever att cyklister är så noga med det. Den största trafikfaran tycker han är trängseln.

– Bilarna är fortfarande mycket mer prioriterade än cyklarna. Det blir ju trångt i rusningstrafik och om fler ska cykla i Malmö behövs det mer plats att cykla på.

Höga hastigheter en fara

Ola Birgander ser farten som den stora olycksrisken.

– Elfordonen kommer väldigt snabbt upp i fart och de eldrivna lådcyklarna är tunga fordon. Farten måste ner.

Men han vill också passa på att ge en eloge till Malmös cyklister.

– Fler vuxna har börjat använda hjälm, vilket vi tycker är väldigt positivt. Det påverkar utfallet avsevärt om den cyklist som krockar med ett annat fordon har hjälm eller inte.

Hör vad polisen och några cyklister tycker om Malmö som cykelstad.

Cyklister som sökt vård för personskador år 2022

Olyckstyp och antal

Cykel – motorfordon: 127

Cykel, singel: 695

Cyklel – fotgängare: 7

Cykel – cykel: 86

Cykel – moped: 4

Övrigt: 11

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.