Fortfarande är singelolyckorna de allra vanligaste när det gäller cykelincidenter med personskador. Men många skadas också i samband med kollisioner på cykelbanor.
– Det är flera olika typer av fordon som går under cykelbegreppet idag och många kommer upp väldigt mycket i fart, så det gäller att tänka sig för och visa hänsyn, säger Ola Birgander.
”Grundläggande trafikkunskap”
Han tycker att de flesta Malmöcyklister sköter sig, men ser också många som struntar i trafikreglerna.
– Det krävs ju ingen behörighet att börja cykla, men det är en grundläggande trafikkunskap att till exempel känna till högerregeln.
Trängseln – en trafikfara
Malmöcyklisten Emil Soleymanpur vet att det är högerregeln som gäller också på cykelbanan, även om han inte upplever att cyklister är så noga med det. Den största trafikfaran tycker han är trängseln.
– Bilarna är fortfarande mycket mer prioriterade än cyklarna. Det blir ju trångt i rusningstrafik och om fler ska cykla i Malmö behövs det mer plats att cykla på.
Höga hastigheter en fara
Ola Birgander ser farten som den stora olycksrisken.
– Elfordonen kommer väldigt snabbt upp i fart och de eldrivna lådcyklarna är tunga fordon. Farten måste ner.
Men han vill också passa på att ge en eloge till Malmös cyklister.
– Fler vuxna har börjat använda hjälm, vilket vi tycker är väldigt positivt. Det påverkar utfallet avsevärt om den cyklist som krockar med ett annat fordon har hjälm eller inte.
Hör vad polisen och några cyklister tycker om Malmö som cykelstad.
Cyklister som sökt vård för personskador år 2022
Olyckstyp och antal
Cykel – motorfordon: 127
Cykel, singel: 695
Cyklel – fotgängare: 7
Cykel – cykel: 86
Cykel – moped: 4
Övrigt: 11
Källa: Transportstyrelsen