Här på Södra stambanan mellan Vislanda och Ballingslöv byts just nu räls för 400 miljoner kronor. Foto: SVT/Jan-Eric Lundberg

7 mil spår ska bytas i årets största järnvägsprojekt i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Rälsen på södra stambanan har länge fått kritik för att vara gamla och slitna. Men nu har renoveringsarbetet dragit igång på den sju mil långa sträckan mellan Vislanda i Småland och Ballingslöv i Skåne. Där pågår just nu Sveriges största järnvägsprojekt.

Det enormt slitsamma arbete som sköttes med handkraft från dåtidens hårt arbetande rallare, görs i dag av ett speciellt spårbyteståg som i långsam takt glider genom det sydsvenska landskapet. Tåget är utvecklat i Österike och allt sker automatiskt med minimerad handkraft.

TV: Se hela inslaget om rälsbytet på Södra stambanan här

Foto: Jan-Eric Lundberg/SVT

Spårarbetet som ska renovera södra stambanan startade i Vislanda 22 april och beräknas vara färdigt 27juni då tåget anländer till Ballingslöv i Skåne.

– Vi röntgar rälsen med jämna mellanrum och då har det varit rätt mycket fel som man får åtgärda, och det är det vi vill komma undan nu, säger Stefan Kjellberg, projektledare på Trafikverket.

Spårbytet på Södra stambanan

140.000 meter eller 14 mil räls ska bytas.

Tillsammans väger rälsen 8 400 ton.

117.000 betongsliprar och 20 000 kvadratmeter makadam fylls ut på banvallen.

Cirka 100 personer jobbar med spårbytet varje dygn.

Det läggs 15 slipers i minuten.

Kostnaden för Sveriges just nu största järnvägsprojekt är 400 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.