Det enormt slitsamma arbete som sköttes med handkraft från dåtidens hårt arbetande rallare, görs i dag av ett speciellt spårbyteståg som i långsam takt glider genom det sydsvenska landskapet. Tåget är utvecklat i Österike och allt sker automatiskt med minimerad handkraft.
Spårarbetet som ska renovera södra stambanan startade i Vislanda 22 april och beräknas vara färdigt 27juni då tåget anländer till Ballingslöv i Skåne.
– Vi röntgar rälsen med jämna mellanrum och då har det varit rätt mycket fel som man får åtgärda, och det är det vi vill komma undan nu, säger Stefan Kjellberg, projektledare på Trafikverket.
Spårbytet på Södra stambanan
140.000 meter eller 14 mil räls ska bytas.
Tillsammans väger rälsen 8 400 ton.
117.000 betongsliprar och 20 000 kvadratmeter makadam fylls ut på banvallen.
Cirka 100 personer jobbar med spårbytet varje dygn.
Det läggs 15 slipers i minuten.
Kostnaden för Sveriges just nu största järnvägsprojekt är 400 miljoner kronor.