En dykare utforskar en undervattensmiljö med strålar av ljus som sipprar genom det gröna vattnet, vilket belyser sjunkna objekt och omslutande omgivning. Dykning, vrak, vrakdykning.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Marinarkeologen Patrik Höglund undersöker hjulångaren Malmöhus som sjönk utanför Oskarshamn 1882. Foto: Patrik Höglund/privat

140 år gamla vraket utanför Oskarshamn ska skyddas mot plundring

Publicerad

1882 sjönk hjulångaren Malmöhus utanför Oskarshamn av okänd anledning. Nu ska marinarkeologer dokumentera vraket för att försöka ta reda på vad som hände – och hjälpa kustbevakningen att skydda fartyget från plundring.

– Vi har filmat och ska skapa en 3D-modell av vraket, nu ska vi hem och skapa rapporter, säger projektledare och arkeolog Håkan Altrock.

Ingen dokumentation på 30 år

Det är över tio år sedan någon senast dök på vraket som ligger på 39 meters djup, och ingen dokumentation har utförts på över 30 år.

Nu har marinarkeoklogerna Håkan Altrock och Patrik Höglund, på uppdrag av statens maritima, fått uppgiften att dyka och dokumentera järnvraket som sakta vittrar sönder.

– Det var riktigt häftigt att komma ner där, simma ner över däcket, se skorstenen och det här stora hjulet. Jag har dykt i decennier men inte på något så här speciellt vrak, säger Patrik Höglund marinarkeolog.

Ratten borta

Det är först efter att 3D-modellen är klar som marinarkeologerna kan uttala sig om vilka förändringar som skett och vad som kan ha plundrats.

– Masterna har gett vika och så rostar det eftersom det är ett järnfartyg, och vi vet sedan tidigare att ratten är borta. Annars har vi genom dykningarna inte kunde se några stora förändringar, säger Håkan Altrock.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.