Ica Maxi i Växjö är en av butikerna som i år har tagit in många fler adventskalendrar än tidigare. Till exempel finns det fem olika kalendrar bara för skönhetsprodukter.
– Tidigare år har vi inte haft den här typen av adventskalendrar, så det är en nyhet. Även den här ostkalendern med 24 provsmakningsbitar är ny för i år, säger Johan Herdeby, vice handlare och marknadschef.
Mycket mer än skönhetskalendrar
Vanligast på marknaden är kanske kalendrar med hälsa och skönhet. Bodyshop började sälja kalendrar i Sverige redan 2008 och de har sett ett fortsatt ökat intresse.
– Vi märker att de blir allt mer populära, i år har vi ökat inköpet med 20 % och förväntar att sälja runt 30 000 adventskalendrar, säger Tanja Bruun från företaget.
Nu har det också dykt upp mängder med andra varianter av adventskalendrar på marknaden, till exempel sexleksaker, whiskyflaskor, strumpor, kaffe och pyssel.
Inte miljövänligt
Kalendrarna har blivit väldigt populära, men inte så miljövänliga. Flera växjöbor vi pratat med tycker att de är ganska onödiga och inte bra ur ett hållbarhetsperspektiv.
– Det är ganska slösaktigt med alla dessa småförpackningar av plast och papper. Jag jobbar själv på förskola och då jobbar vi med hållbar framtid med barnen. Vi jobbar med återvinning och återbruk, så det här ser jag som slöseri, säger Anita Karlén i Växjö.
Vilket ansvar har ni på Ica Maxi ?
– Som stormarknad är vår uppgift att tillhandahålla det som kunderna vill ha, så länge det är lagligt. Det är viktigt för oss att ha alternativen. Adventskalendrar är ett alternativ för de som väljer det och de som väljer bort det är fria att göra det, säger Johan Herdeby.
I klippet kan du se bilder på kalendrarna och höra fler röster.