Sedan pandemin bröt ut tidigare i våras har allt fler, och då speciellt många äldre, börjat handla via nätet.
30- och 40-talister
En studie som genomfördes på Göteborgs universitet visar att personer födda på 1930- och 40-talets första halva är de som i störst utsträckning börjat använda sig av internet i matvaruhandeln. Ökningen är massiv, från en procent som regelbundet handlade mat på nätet 2019 – till 23 procent i dag.
Ingrid Magnusson från PRO i Växjö är en av dem som har börjat att handla via nätet.
– Man har ju mer eller mindre tvingats att använda dator och mobiltelefon för att klara av att handla den mat vi behöver, säger Ingrid Magnusson.
Fördubbling av dagligvaror
PostNord – som står bakom den så kallade E-barometern – följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Den visar att e-handeln i juni totalt växt med 23 procent jämfört med juni 2019, och tittar på man på handeln med dagligvararor – där bland annat mat ingår – så har den nästan fördubblats jämfört med 2019.