• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Peter Atterfjäll

Nytt besked: Då ska fartyget bogseras

Uppdaterad
Publicerad

Skadorna på Makassar Highway är mer omfattande än man tidigare trott och kan hota stabiliteten. Efter förhandlingar under tisdagen stod det klart att bogseringsarbetet skulle påbörjas vid klockan 19.00 tisdag kväll.

Enligt ett pressmeddelande från Kustbevakningen upptäcktes nya allvarliga skador och sprickbildningar i fartygets skrov under tisdagsförmiddagens dykningar.

Ny oro över stabiliteten

Enligt prognoser väntas sämre väder vilket gör att det nu finns en oro över fartygets stabilitet om det ligger kvar på platsen. Enligt Transportstyrelsen påbörjas bogseringsarbetet vid klockan 19.00 tisdag ikväll.

Grundstötningen Västervik

− Vi vill säkerställa att detta görs på rätt sätt och vi kommer att följa bogseringen med flera fartyg och miljöskyddsmateriel för att ha beredskap om olja läcker ut från fartyget, säger Mattias Heneborn räddningsledare i Kustbevakningen.

Finns 400 000 liter olja ombord

Bogseringen kommer att ske väldigt långsamt ocj beräknas ta upp emot 30 timmar och en förutsättning är att Kustbevakningen följer bogseringsekipaget med miljöskyddsfartyg som kan samla in ett eventuellt utsläpp av olja.

− Jag ser två risker med bogseringen, det ena är att det ska komma ut olja från fartyget under bogseringen och den andra är att skadorna ombord på fartyget förvärras. Risken för att fartyget ska sjunka bedömer vi som liten, säger Kustbevakningens biträdande on-scene commander Patrik Lindén.

Det finns uppskattningsvis uppåt 400 000 liter olja ombord på fartyget och räddningstjänsten i Oskarshamn är informerad om läget.

− Som det ser ut just nu så är det samma läge som innan, det vill säga inget läckage från fartyget. Men i samband med en bogsering ser det annorlunda ut och om något skulle hända så ska vi se till att ha möjlighet att ta hand om oljan som läcker, säger Patrik Lindén, biträdande OSC för Kustbevakningen på platsen.

Även miljöskyddsfartyget KBV 031 är på väg från Stockholm för att finnas som en ytterligare resurs om ett oljeutsläpp sker.

Foto: SVT/Ricardo Garcia Canchaya

Transportstyrelsen förstår inte vad som dröjer

− Det finns sprickor på fler ställen vilket gör att det är svårt att uppskatta styrkan i fartyget. Och ser man då att det finns sprickor på många ställen och skadade spant så vet man ju inte riktigt vad den klarar, säger Transportstyrelsens inspektör Jörgen Hansson.

Enligt honom kan ingen i nuläget svara på exakt vad fartyget klarar.

− Ingen kan säga det säkert men påfrestningarna på skrovet blir ju större om det blir sämre väder därför vill man ta det säkra före det osäkra och gå in till till Oskarshamn, säger Jörgen Hansson.

De skadade oljetankarna är tömda

Transportstyrelsen ser i nuläget inget hinder för att gå in till kajen utan tror att det är ett beslut från Kustbevakningen man tidigare väntat på.

− Vid kajen kan man också lossa bilarna vilket tar bort stress i skrovet och gör vikten mindre vilket gör att stabiliteten förbättras ytterligare, säger Jörgen Hansson.

Enligt honom är de oljetankar som var skadade nu tömda och det finns ingen plan på att tömma även de övriga tankarna innan man bogserar in fartyget.

− Sedan när de kommer in till kaj så vill man pumpa ut den oljan också men inte nu när de ligger ute till havs, säger Jörgen Hansson.

Inväntar bärgningsplan

Orsaken till att beslutet om bogsering av fartyget har dröjt är enligt Kustbevakningen att man inväntat en bärgningsplan från rederiet och försäkringsbolaget som skulle godkännas innan en bogsering kunde påbörjas.

Men enligt Transportstyrelsen fanns redan en sådan bärgningsplan som godkänts av dem och det Kustbevakningen har efterlyst som komplement är en karta som visar den färdväg som fartyget kommer att ta.

− Men det blir ju den kortaste vägen, säger Jörgen Hansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Grundstötningen Västervik

Mer i ämnet