Under morgonen gick det inte att genomföra ett biljettköp eller söka resvägar i appen hos länstrafiken i Kalmar, Kronoberg, Jönköping och Halland. Problemet omfattade även biljettförsäljningen ombord på bussar, tåg och hos återförsäljare.
– Det är brandväggsproblematik hos våra underleverantörer som gör att det inte fungerat som det ska, säger Linus Öjebrink Åsberg, kommunikatör på Region Kalmar Län.
Problemet åtgärdat
Efter klockan 11 på förmiddagen ska systemet åter vara igång. Det kan dock förekomma störningar under en kortare tid.
– Systemet har vaknat till liv och kommer att fungera som vanligt under eftermiddagen, säger Linus Öjebrink Åsberg.
Tidigare strul
Det är inte första gången biljettsystemet har drabbats av driftstörningar. I början av juni i år hade länstrafiken i Kalmar och Kronoberg liknande problem med biljettförsäljningen. Något som Region Kronoberg ser allvarligt på.
– Det är inte bra att vi har haft två störningar på så kort tid som påverkar driften såhär mycket. Vi kommer att följa upp detta väldigt noga för att hitta förbättringar och undvika denna typ av störningar i framtiden, säger Andreas Edvardsson, IT-ansvarig på Länstrafiken i Kronobergs Län.
Vill byta leverantör
Kalmar Läns trafikdirektör Christer Holmgren ser på dagens tekniska fel som spiken i kistan. Ett byta av leverantör har dock varit något som regionen länge velat genomföra.
– Hade vi varit nöjda med systemet hade vi inte valt att söka oss till en annan leverantör, säger Christer Holmgren.
ARKIV: ”Sällanresenärer” förlorare med länstrafikens nya app