– Jag tänkte att jag skulle sova och komma fram till Stockholm på morgonen, men så blev det inte, säger August Bergman. Foto: Privat

August fick vänta hela natten på extrabussen

Uppdaterad
Publicerad

Efter en viltolycka fick August Bergman och hans medresenärer vänta i ovisshet i flera timmar, innan extrabussen kom.

– Det fanns ingen mat och bara lite vatten, säger han.

August Bergman hoppade på bussen i Lyckeby utanför Karlskrona natten till i lördags.

– Jag tänkte att jag skulle sova och komma fram till Stockholm på morgonen, men så blev det inte, säger han.

Strax innan tre-tiden på natten, när bussen från bolaget Flixbus med 44 passagerare befann sig mellan Oskarshamn och Västervik, i höjd med Misterhult, körde de plötsligt på en älgkalv. Vindrutan och en lampa krossades och den lilla älgkalven låg döende i diket.

Ingen människa skadades.

– Det jobbiga är att efter polis och brandkår lämnat platsen fick vi ingen information. Chauffören från Slovakien försökte ringa Flixbus. Alla frågade när vi skulle iväg, när vi skulle få en extrabuss. Men chauffören hade ingen aning heller.

Timmar utan information

Passagerarna fick sitta kvar i bussen, på en liten avtagsväg utan information genom resten av natten.

– Vi visste ingenting. Vi bara stod där och väntade.

Enligt August Bergman fick de information om att en extrabuss var på väg vid halv sjutiden på morgonen, men inte vilken tid den skulle komma. Först tre timmar senare kom bussen som körde passagerarna direkt till målet utan möjlighet att köpa mat.

– För att hålla sig inom tidsramen för föreskrivna kör- och vilotider gjorde föraren en bedömning att tiden inte skulle räcka om han ordnade en paus för förfriskningar, skriver Jelena Jovanovic, pressansvarig på Flixbus i ett mail.

”Brist på chaufförer”

August Bergman var framme i Stockholm klockan 14, vilket blev sju och en halv timme senare än vad han hade tänkt sig.

– Nu är man lite trött och mör. Jag förstår inte hur det kan ta så lång tid innan ersättningsbussen kom fram. De borde ha någon form av beredskap, säger han till SVT timmar efter händelsen.

Flixbus kommenterar via mail:

”Juli är en väldigt reseintensiv månad och det råder brist på behöriga förare i hela landet. Så snart vår trafikledning fick vetskap om händelsen ringde de till våra busspartners i hela landet för att hitta en lösning. Ersättningsbussen åkte från Stockholm.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.