– Det kommer nog att bli en del aktivitet där ute i dag och vi ska inleda bärgningsförsök, säger Mattias Lindholm presstalesperson på Kustbevakningen.
Men det är mycket att ta hänsyn till innan bärgningsförsöket kan inledas.
Fastnat på 0,9 meter
– Det är ett riskmoment att flytta ett fartygsskrov. Vart finns skadorna på skrovet och vart finns bränslet. Sedan är det ju ett problem att skrovet ligger så grunt, säger Mattias Lindholm.
– Problemet är att denna haveristen står på ett oerhört olämpligt ställe, det är oerhört grunt runt fartyget och det är svårt för våra enheter att komma till, säger Lars Thuresson platschef Kustbevakningen i Oskarshamn.
LÄS MER: Lastfartyg på grund utanför Oskarshamn
Lastfartyget ligger på ett djup av 0,9 meter vilket försvårar möjligheten för Kustbevakningens båtar att ta sig fram, och det är något som också betyder att bärgningsarbetet kan bli mer tidskrävande:
– Det kan vara så att vi behöver föra över 44 ton bränsle till ett annat fartyg. Då pumpar man över detta. Men eftersom det är så grunt så är det svårt för oss på Kustbevakningen att komma nära och då kan vi istället bli tvungna att fylla mindre behållare och ta i mindre båtar och köra skytteltrafik, säger Mattias Lindholm.
Bränsle får inte läcka ut
När sedan bärgningsarbetet inleds kommer vajrar att kopplas till bogserbåtar som sedan börjar dra.
– Målet är att miljön inte ska komma till skada. Det bästa scenariot är att man kan bogsera in fartyget till hamn men när skrovet flyttas så skrapar det emot grunden och då måste vi vara vaksamma så inget bränsle läcker ut, säger Mattias Lindholm.
– Det är en oerhört komplex uppgift att lösa och vi samverkar med polis, Transportstyrelsen, försäkringsbolag och bärgningsledare på plats just nu, säger Lars Thuresson.