Erika Lundby, doktorand i socialt arbete vid Linnéuniversitetet i Kalmar, har undersökt hur barn mellan 9 och 12 år uppfattar och förstår konsumtion. Hon tycker att det är en viktig studie, eftersom barn konsumerar mer och har mer pengar att röra sig med nu än tidigare. Men också på grund av att de ekonomiska klyftorna ökar.
– Tidigare forskning visar att barn som lever i ekonomisk utsatthet ofta upplever oro och rädsla för att bli uteslutna och att det finns ökad risk för mobbning. Därför ville jag undersöka hur barn tänker kring konsumtion, säger Erika Lundby.
Köper vänner
101 barn, från fyra olika skolor har deltagit i studien, som bland annat visar att barn vet om att man kan använda sig av konsumtion för att få vänner.
– De flesta barn i min studie såg på konsumtion som en strategi. Leksaker och kläder kan användas för att uttrycka vem man är, men också för att till exempel få extra uppmärksamhet.
Prata med barnen om prylar
Avhandlingen visar att barn redan som nioåringar är medvetna om konsumtion och det tycker Erica är viktigt att vi känner till.
– Det är viktigt att vi pratar med barn om de här frågorna. Både i skolan och som föräldrar. Det är viktigt att ta upp vad som händer och hur det känns om man har saker eller inte.