Enligt vd:n för Northvolt Peter Carlsson har företaget själva gjort en önskelista över vad som bör finnas på etableringsorten och utifrån det sedan valt ut de kommuner som nu tillfrågats.
– Nu får de visa att de lever upp till våra önskemål, säger Peter Carlsson under tisdagen på presskonferensen.
Enligt Peter Carlsson ska det bland annat finnas möjligheter till god kommunikation, mycket energi, stor yta till fabriken och tillgång på arbetskraft.
Totalt handlar det om ett 20-tal kommuner som är tillfrågade, Växjö, Uppvidinge och Oskarshamn är några av dom. Det handlar om mellan 2000-3000 arbetstillfällen.
Presenteras i sommar
Under juni är förhoppningen att man ska kunna presentera vilken kommun Northvolt etablerar sig i.
– Vi har en tidslinje som vi behöver hålla och vi vill börja bygga fabriken under 2018, säger han på presskonferensen.
Företaget har i dag ett kontor i Stockholm där ett 30-tal personer jobbar med projektet. Batterifabriken ska producera litiumbatterier till elbilar.
– Tiden rätt nu, fler bilar kommer vara eldrivna i framtiden.
Flera involverade
Till en början hette företaget SGF Energy men heter nu Northvolt. Peter Carlsson som bott i Växjö har tidigare varit logistikchef på Tesla. Upp till 40 miljarder krävs för att färdigställa projektet, skriver DI.
Flera bolag, bland annat Vattenfall, riskkapitalister och statliga Vinnova och Energimyndigheten står bakom delar av finansieringen.
I ett pressmeddelande från Vattenfall framgår att det handlar om Europas största fabrik för litiumbatterier. Vattenfall investerar inledningsvis fem miljoner kronor.