Enligt miljöbalken måste ett bolag som vill driva den här typen av verksamhet samråda med Länsstyrelsen, tillsynsmyndigheten och andra som blir berörda. I det här fallet ska bergtäkten ligga Alvesta och inte i Växjö kommun. Dock är planen att de tunga transporterna kommer köras genom Gemla samhälle.
– Transporterna, som ska vara 40 till 60 stycken om dagen, kommer att gå genom Gemla som är en av våra mest expansiva och drivande orter. Växjö kommun har blivit förbisedda och vi ser det som olyckligt att vi inte var med i ett tidigare skede, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö.
Höga bullernivåer kan stoppa förskola
Får Swerock som de vill kommer Gemlaborna få leva med den tunga trafiken i 20 år framöver. Förutom att det kan påverka trafiksäkerheten menar Anna Tenje (M) att transporterna kommer att sätta käppar i hjulet för samhällets tillväxt.
– Vi har planerat en förskola och nya bostäder i Gemla där de här transporterna kommer att gå förbi dagligdags. Frågan är om vi ens kan sätta spaden i marken överhuvudtaget nu, då bullernivåerna sannolikt kommer att bli för höga.
Vill diskutera alternativa vägar
Växjö kommun anser sig har blivit förbisedda i frågan om bergtäkten och transporterna. I ett yttrande som kommer att tas upp i kommunstyrelsen 9 april och därefter skickas till Miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen i Kalmar kommer kommunen att se över buller, eventuella utsläpp och om Gemlas utvecklingsmöjligheter kommer att påverkas.
– Vi är inte emot bertäkten i sig, den behövs ju för ett växande område. Men för vår del hade vi velat komma in i diskussionen tidigare. Vi hade önskat att man till exempel hade kunnat titta på alternativa vägar, säger Anna Tenje (M).