-Vi jobbar hårt för att Stångodalsbananska utvecklas och bli bättre. Mötet idag var mycket bra och nu finns engemensam plan för att hantera banans framtid, säger Michael Leijonhud påInfrastrukturkansliet.
Mötets fokus var Stångådalsbanan och utredningen som genomförts. Målet är åtgärder i relativ närtid försammanlagt 925 miljoner kronor.
Nu ska Infrastrukturkansliet jobbafram ett underlag tillsammans med Trafikverket och regionförbunden. Våren 2013ska underlaget för hur Stångådalsbanan ska utvecklas vara klart.
-De känns som vi speedat uppprojektet rejält och vi ser hoppfullt på att få fram ett bra underlag. Ett beslut ligger inte långt borta tror jagoch jag blir inte förvånad om ett slutligt beslut kan finnas i början av 2014,säger Michael Leijonhud.
Stångådalsbanan är järnvägen mellan Linköping och Kalmar.Den går delvis gemensamt med Tjustbanan och delar sig vid Bjärka-Säby, där Tjustbanan går vidare till Åtvidaberg och Västervik