• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Frivilliga Resursgruppen i Västervik rensar olja från klipporna runt Flatvarps hamn. Rederiet som äger det grundstötta fartyget har sagt att de kommer att betala kostnaderna om de är finansiellt ansvariga. Foto: Stefan Jerrevång / TT

Bolaget bakom fartyget: Vi kommer att betala – om vi är ansvariga

Uppdaterad
Publicerad

Det grundstötta lastfartyget Makassar Highways ägare, japanska K-line, säger till SVT att de kommer betala kostnaderna för oljeutsläppen om de är ansvariga. Men vid tidigare olyckor har rederierna sällan betalat hela kostnaden.

Makassar Highways ägare är det japanska börsnoterade rederiet K-line, ett av världens största med över 500 transportfartyg och en årlig omsättning på runt 100 miljarder kronor. Vi får tag på en av bolagets representanter via en dålig telefonledning till Tokyo.

– Vi kommer att betala om vi är finansiellt ansvariga.

Grundstötningen Västervik

Han hänvisar sedan vidare till bolagets PR-byrå MTI Network i London.

– Företaget är fullt försäkrat och fartyget är fullt försäkrat så alla legitima krav som uppstår på grund av en olycka kommer att täckas, säger William Marks vid MTI Network.

Staten fick betala

Vid tidigare stora oljeutsläpp har rederierna och deras försäkringsbolag bara behövt betala en del av saneringskostnaderna. Och det först efter långa skadeståndsprocesser. De långsiktiga miljökostnaderna blir däremot helt obetalda.

När kinesiska bulkfartyget Fu Shan Hai sjönk utanför Bornholm 2003 läckte 1 200 ton olja ut och täckte Österlens stränder. Totalkostnaderna var runt en miljard kronor. Flera år senare betalade rederiet 29 miljoner kronor i skadestånd till svenska staten, det täckte drygt hälften av saneringskostnaderna.

När lastfartyget Golden Trader kolliderade 2011 utanför Danmarks kust hamnade stora mängder olja i vikar och sund runt Tjörn. Försäkringsbolaget betalade till slut 105 miljoner kronor till svenska och danska staten vilket även då var drygt hälften av kostnaderna för saneringen. Resten fick skattebetalarna stå får.

Stora miljökostnader

K-lines PR-konsult William Marks får frågan om hur han ser på att rederierna historiskt sällan betalar hela kostnaden för större oljeutsläpp.

– Det beror på den specifika situationen, säger han.

Utöver kostnader för skador på fartyget och saneringskostnaderna uppstår ofta stora långsiktiga miljökostnader för skador på naturen. Men de är sällan medräknade i skadeståndsprocesserna.

Jonas Pålsson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, anser att den officiella prislappen för oljeutsläpp oftast är allt för låg.

– Miljökostnaderna är ofta höga, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Grundstötningen Västervik

Mer i ämnet