– Helt galet och rent av trafikfarligt, menar Anders Ek (C), kommunfullmäktiges ordförande
Det har länge diskuterats hur Tingebron ska kunna göras säkrare. Idag får biltrafik, cyklister och fotgängare samsas om samma utrymme.
– Vi är helt överens med Trafikverket att bron är farlig och att något måste göras, men att göra som Trafikverket vill är helt galet, menar Anders Ek.
Körbanan blir smalare
Idag är bron sju meter bred. Trafikverket vill bredda den till totalt åtta meter, men då ska 1,5 meter vara gång- och cykelbana. Då blir, trots att hela bron breddas, körbanan för biltrafiken en halvmeter smalare. I stället för sju meter får fordonen nöja sig med 6,5 meter.
Kommunledningen i Högsby har protesterat och menar att bron av säkerhetsskäl borde breddas ytterligare. Anders Ek säger till Smålandsnytt att när man gör en satsning som kanske kommer att bestå i hundra år, borde man göra det ordentligt och att han är rejält irriterad.
Flera lantbrukare och företagare protesterar också.
– Redan idag är det trångt när lastbilar möts, för att inte tala om när breda jordbruksredskap ska samsas om bron, säger Gunnar Hult, lantbrukare. Hur det blir när körfältet blir ännu smalare vill han inte tänka på.
Kulturskatt
På Trafikverket menar projektledaren Fredrik Hasselström att tar man det bara lugnt bör drygt tre meters bredd i vardera riktningen räcka. Dessutom menar han att bron är en nationell kulturskatt som man bör vara försiktig med.
På Länsstyrelsen i Kalmar län säger länsantikvarien Birgitta Eriksson att även om man ser positivt på att trafikverket går varsamt fram, så finns det inget i kulturmiljölagen som skyddar just Tingebron. Bron är i sina äldsta delar drygt 100 år gammal.
Tio miljoner kronor
Arbetet med bron ska komma igång i februari och pågå under fyra månader under vilka bron är helt avstängd. Totalt räknar Fredrik Hasselström på Trafikverket att breddningen av bron kommer att kosta strax under tio miljoner kronor.