Den drygt 18 mil långa resan innebär över två timmar i sjuktransport, en gång i veckan. De fem chaufförer som Berit frågat var inte vaccinerade, de bar heller inget munskydd.
– Jag är orolig för min egen del, och för andra människors del. Jag önskar att de börjar med munskydd igen, eftersom de har folk (chaufförer) som inte tagit sina sprutor, säger Berit Apelgren Linderson.
Tillhör en riskgrupp
Berit som sedan tidigare lider av den neurologiska sjukdomen MS, är också rökare och genomgår en cancerbehandling. Vilket sonen Torbjörn menar gör henne extra känslig för infektioner. Trots att Berit är fullt vaccinerad känner han stark oro.
– Sannolikheten att hon dör är ju givetvis mycket mindre, den minskar med vad jag förstår ungefär 90 procent. Men, det är fortfarande 10 procent risk att jag förlorar min mamma i förtid, säger Torbjörn Linderson.
”Tycker att det är oansvarigt”
Berit tycker att ansvaret inte bara ligger hos den enskilde föraren.
– Jag tycker det är oansvarigt. Är chaufförerna anställda är det företagens ansvar att berätta hur farligt det är med covid, säger hon.
Kan inte kräva vaccinerade chaufförer
Det är Kalmar läns trafik (KLT) som ytterst ansvarar för sjukresor och färdtjänst. Men tjänsten köps in via underleverantörer. Lars Lindahl som är biträdande trafikdirektör på KLT säger att KLT inte kan kräva att chaufförerna ska vara vaccinerade.
– Vi har inte den möjligheten, säger Lars Lindahl.