– Jag tror att den kunskapsklyftan ökat nu under covidomställningen, säger Linda Reneland-Forsman, docent på Linnéuniversitetet.
Hennes förklaring till det är att villkoren för att få tillgång till kunskap har förändrats under pandemin.
– Många äldre lånar sin kompetens av barnbarn, eller av tidigare arbetskamrater som har kunskap och tillgång till datorer. Och de som exempelvis har haft sina barnbarn i närheten har säkert kunnat få hjälp. Men för andra har det nog varit svårare, säger hon.
Stress och oro bland äldre
Linda Reneland- Forsman tycker att man ska vara lite försiktig när det handlar om att köpa bilden av äldre som i dessa tider av isolering glatt och friktionsfritt umgås via nätet med sina anhöriga.
– Jag tror inte att det är en riktigt sann bild.
Hon tror snarare att det finns ett stort mått av stress och oro för att inte hänga med eller kunna använda den teknik som finns.
– Och det innebär ofta att människor avstår från sådana aktiviteter som tidigare varit en del av livet.
Önskar it-vaktmästare
Hon drar paralleller till andra områden i samhället, där det för det mesta är klart vart man vänder sig om något är fel.
– Om inte varmvattnet kommer, eller om det är fel på det elektriska i huset så vet man ju vart man ska vända sig. Men när det handlar om den digitala tekniken förväntas man att man själv lär sig det med hjälp av appar eller hemsidor. Det blir ju ett slags moment 22.
– Jag önskar att det fanns någon slags it-vaktmästare i samhället, dit människor kunde vända sig för att få hjälp, säger Linda Reneland-Forsman.