Cyklister har väjningsplikt när de kör över en väg med bilar. Trots det korsar cyklister ofta vägar utan att sakta ned, stanna eller att se sig för.
– Man är alltid livrädd när man kommer till en cykelöverfart, säger bilisten Kerstin Sten.
Hundratals olyckor
De senaste sex åren har det skett drygt 300 olyckor mellan bilar och cyklister/mopedister på cykelpassager och övergångsställen i sydöstra Sverige: Kronoberg, Kalmar, Jönköping och Blekinge län.
På både cykelpassager och övergångsställen har cyklister väjningsplikt. SVT Nyheter Småland behöver bara stå en kort stund vid en trafikerad väg i Växjö för att se cyklister som bryter mot väjningsplikten på alla tänkbara sätt.
”Jag kör först”
En del cyklister vet vilka regler som gäller och struntar i det. Andra vet inte vad som gäller.
– Jag kör först, säger Jovanka Veitberg som cyklar i Växjö. Hon vet inte vem som har väjningsplikt.
– Jag vet att man ska leda cykeln på övergångsställen, men det går fortare om man cyklar över, säger Elliot Marcusson som uppger att han brukar stanna och endast cykla över om bilen bromsat in.
Enligt Transportstyrelsen måste inte en cyklist leda cykeln på övergångsställen. Men det är ”olämpligt” att cykla på den. Den cyklist som går av cykeln och går behöver inte anpassa sig efter väjningsplikten.
Detta innebär väjningsplikten:
Cyklisten som korsar en väg – både på cykelpassager och övergångsställen – ska:
1/ I god tid sänka hastigheten eller stanna
2/ Ta hänsyn till fordon som närmar sig
3/ Får endast köra vidare om det kan ske utan hinder eller fara
Undantag:
1/ När en bil svänger i en korsning eller kör ut från en rondell och kör över en cykelpassage ska alla cyklister som kör på cykelpassagen – inte på eventuellt övergångsställe – släppas förbi. Cyklister ska dock fortfarande sakta ned, ta hänsyn och endast köra om det kan ske utan fara.
Se även vår instruktionsfilm.
Källa: Transportstyrelsen ”Cykelpassager och cykelöverfarter”