Sverige är på väg in i en cykelboom. Var femte cyklar till jobbet och om 20 år är cyklisterna fyra eller fem gånger så många som nu. Men det krävs bättre cykelvägar och en annan planering.
På onsdag presenteras en nationell cykelutredning för regeringen. Utredaren Kent Johansson menar att trafikplanerare i framtiden måste sätta cyklisternas behov framför bilisternas.
– I dag är cyklisterna lite glömda, ibland vet man inte var man ska vara i trafiken. Man har inte tänkt på cyklisterna, utan löst det i efterhand, säger han.
Flera farliga situationer
Vi möter Kent Johansson i Kalmar och ber honom ta en cykeltur. Vi sätter en kamera på cykeln, och han hamnar i flera trafiksituationer som han vill få bort i framtiden.
-Gående som korsar cykelbanan.
-Han måste väja när en bil korsar cykelbanan.
-Cykelbana som plötsligt tar slut
-Gående och cyklister som måste samsas på samma vägbana.
Tre viktiga förslag från Kent Johanssons cykelutredning:
Supercykelvägar. Flerfiliga cykelbanor, gärna med stopp för service och caféer.
Hastighetssänkning. Att hastigheten i stadskärnor sänks till 20 km/h och att trafiken anpassas till cyklisterna.
Väjningsplikt. När cyklister ska korsa en trafikerad väg har bilisten väjningsplikt.
– Det är viktigt att vi löser det här nu annars är det upplagt för konflikter längre fram, säger Kent Johansson.