Just nu klassar Skanova serviceläget i Kronoberg och Kalmar län som extremläge. Under tisdagen var drygt 300 kundanmälda fel i den fasta telefonin ännu inte är åtgärdade i Kronoberg och Kalmar län.
– Det beror på en kombination av att vi i vissa fall måste invänta material, det kan behöva röjas om det är eländig terräng och det är ett nogsamt arbeta att skarva kopparledningarna, säger Inger Gunterberg, informationschef på Skanova som äger och driver kopparnätet i Sverige.
– Det kan gå uppemot 600 ledningar i en kabel och de behöver skarvas rätt, ledning för ledning, så att samtalen sedan går rätt. Så det är ett precisionsarbete, fortsätter hon.
Elavbrotten försvårade
Men det är inte bara själva reparationsarbetet som i sig tar tid. Eftersom det blev omfattande strömavbrott i samband med stormen Gorm drog det ut på tiden innan felsökningen ens kunde påbörjas. Först när elen var tillbaka i ett drabbat område kunde felsökningen kring telefonin komma igång.
– Det kan ju ta en till två veckor innan vi över huvud taget fått felanalysen och kan börja åka ut på plats för att åtgärda, säger Inger Gunterberg.
Är det verkligen rimligt att det ska ta så lång tid i ett så här utvecklat samhälle att få en så viktig funktion som telefonin att fungera?
– Nej, det är ett problem i vårt samhälle att det blir så pass sårbart. Det är därför som Telia Sonera jobbat de senaste åren på att lämna kopparnät som teknik för att gå över till mobila nätaccesser istället, eftersom det blir så här känsligt vid väderpåverkan.
Men kan det vara så att ni inte har tillräckligt med resurser för att reparera?
– Skulle vi ha ett resursläge för utifall det blir storm skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart. De kostnader vi skulle få står inte i proportion till de situationer som inträffar, för lyckligtvis är det relativt få stormar av det här slaget.