Ulrika Fransson fick typ 1-diabetes när hon var sex år och som en komplikation blir ögonen då känsligare. Efter en laserbehandling gör hon nu ett synfältstest vart tredje år. För sex år sedan blev mätresultatet inte godkänt och Transportstyrelsen drog plötsligt in hennes körkort.
– Det var ofattbart. Min syn har jag inte haft problem med på många år. Det räcker att du sitter lite fel så påverkar det resultatet, säger hon till SVT Nyheter.
Läkarbedömning inte nog
Trots att Ulrika gjorde om testet och hennes ögonläkare bedömde att kraven för körkort var uppfyllda så avslog förvaltningsrätten hennes överklagan.
– Sverige har de hårdaste synkraven för körkort, säger Ulrika Franson.
Men är inte det bra med tanke på trafiksäkerheten?
– Det finns inget som påvisar att vi med synfältsdefekter orsakar mer olyckor än någon annan.
Frågan uppe i riksdagen
De synfältstester som används i dag kritiseras av bland annat Diabetesförbundet, som istället efterlyser en möjlighet till praktiska körprov. Transportstyrelsen själva menar att testen är tillförlitliga. Samtidigt ska myndigheten se över sina mätmetoder.
Ulrika Fransson överklagade till kammarrätten, som gav henne rätt. Efter över ett års kamp fick hon tillbaka körkortet.
– Synkraven för körkort måste förändras. Vi måste kunna visa vår körförmåga på ett annat sätt, så som körsimulator eller ute i trafiken genom uppkörningar.
Även riksdagen har uppmärksammat frågan om att bedöma körförmågan hos personer med synfältsbortfall. I somras beslutades att man bör återinföra möjligheten till simulatortest och även utreda körprov på väg. Men när i tiden detta kan bli aktuellt är oklart.