Den upprör och engagerar.
Bilderna av de klassiska scenerna ur Jesu liv – bebådelsen, Jesusbarnet i krubban, dopet, den sista måltiden, korsfästelsen – men med homosexuella och transpersoner i rollerna chockade Sverige när utställningen premiärvisades 1998.
Blev mordhotad
– När jag satt och pratade om bilderna och visade dem för dåvarande ärkebiskopen K G Hammar hade vi aldrig kunnat ana att vi båda skulle bli mordhotade inom sex månader, berättar Elisabeth Ohlson Wallin, medan hon vandrar omkring i utställningen i Länsmuseet i Kalmar. Där ska den visas under september månad.
En av ”världens farligaste utställningar”
Fotoutställningen har av tidningen Times rankats som en av världens 20 farligaste utställningar. När den premiärvisades i ett gammalt skyddsrum på Södermalm i Stockholm brakade helvetet lös.
– Och då fanns inte ens sociala medier, konstaterar Elisabeth Ohlson Wallin. Idag är det mycket värre.
Det är fortfarande samma fotografier som visas. Stora klassiskt komponerade och konstfullt ljussatta färgfoton.
– De måste vara ovanligt stryktåliga, eftersom de klarat transporter till museer världen över och ändå ser perfekta ut.
”Har fått en rennässans”
Bara vid ett tillfälle har bilderna vandaliserats. Det var vid en utställning i Zürich som två av bilderna skars sönder med kniv.
Det fanns dubletter, så snart bestod utställningen av de tolv bilderna igen. De tolv klassiska scenerna, som alla som gått söndagskolan känner igen från sin barndom.
– Det som är spännande just nu är att Ecce Homo har fått något av en renässans. För något år började man fråga efter utställningen igen. Men vad det beror på, har jag ingen aning om.