Kalmar kommun stoppar nu användningen av reflexvästar vid lek inom förskolan efter att ett barn avlidit på en förskola i Umeå. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Efter dödsolyckan: Stopp för reflexvästar vid lek i Kalmar kommun

Publicerad

Kalmar kommun stoppar användningen av reflexvästar vid lek på förskolor. Beslutet är en konsekvens av olyckan på en förskola i Umeå där ett barn avled efter att ha fastnat med en väst i en rutschkana.

– Det handlar i första hand om en oerhört tragisk olycka där man naturligtvis känner med barnets föräldrar. Men det är också en händelse som gör att vi behöver se över hur vi använder västar inom förskolan, säger Mats Linde, skolchef i Kalmar kommun.

Olika västar

Det blir nu upp till varje rektor inom förskolan i kommunen att inventera hur olika västar används i verksamheten.

Enligt Mats Linde förekommer två typer av västar inom förskolan; en lekväst som ska användas vid lek på förskolegården och som även öppnas om trycket blir för högt.

Den andra typen av väst är en trafikväst som är reflekterande och används när barnen rör sig ute i trafiken.

– Det finns över 4 000 västar på över 230 avdelningar i kommunen. Jag räknar med att det tar ett par veckor innan rektorerna gått igenom alla västar och säkerställt att rätt väst används vid rätt tillfälle.

Ha västar i trafiken

Trafikvästar kommer dock fortsätta att användas i samband med utflykter och liknande.

– Om utflykten exempelvis går till en lekplats kommer västarna tas av när man kommer dit och sedan sättas på igen när man ska gå tillbaka.

Enligt Mats Linde har Kalmar kommun inte upplevt några problem med eller haft några incidenter kopplade till reflexvästar, utan åtgärden görs i förebyggande syfte.

– Idag är vi inte helt säkra på att rätt väst alltid används vid rätt tillfälle. Det är därför vi ser över och säkerställer att så är fallet nu.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.