Just nu håller man på att försöka skapa kraftfullare batterier som ska kunna räcka för de transportsträckor som finns inrikes. Batterierna ska räcka i runt en till två timmar och flygplanen ska kunna ha en kapacitet på runt hundra personer ombord.
Tillsammans med den franska flygplanstillverkaren Airbus försöker SAS ta fram framtidens flygplan som istället för flygfotogen eller biobränsle kommer gå på el.
– Målet för SAS är att vårt inrikesflyg i Skandinavien gå på biobränsle 2030. Genom ett samarbete med Preem ska vi redan 2023 kunna ha lokalproducerat biobränsle i våra flygningar. Sen arbetar vi med Airbus för att utveckla det kommersiella elflyget. Där har vi en ambition att under 2030-talet ha ett kommersiellt elflyg i luften, säger Rikard Steinholtz, public affairs-ansvarig på SAS.
Är det realistiskt?
– Jag tror att det är realistiskt, jag är teknikoptimist och det måste man vara om man vill nå resultat. Vi tror på teknikoptimism istället för skam, säger Rikard Steinholtz.
Hur ser affärsmodellen kring miljövänligt flyg ut?
– Som skandinaviskt företag är hållbarhetsfrågan väldigt viktig. SAS och Skandinavien har en möjlighet att gå före här och visa resten av flygbranschen och världen. Vi ser att det är en förutsättning att hållbarhet och lönsamhet kommer följa varandra, säger Rikard Steinholtz.