Rikard Steinholtz från SAS berättar om framtidens flyg. Foto: SVT/SAS

SAS hoppas på elflyg 2030

Publicerad

Under Kalmarsundsveckan fick representanter från olika branscher redovisa hur just deras företag arbetar med miljöfrågor. Från SAS sida menar man att den tekniska utvecklingen, med bland annat biobränsle kommer minska utsläppen. Dessutom kan det om drygt tio år flyga eldrivna flygplan inrikes i Sverige

Just nu håller man på att försöka skapa kraftfullare batterier som ska kunna räcka för de transportsträckor som finns inrikes. Batterierna ska räcka i runt en till två timmar och flygplanen ska kunna ha en kapacitet på runt hundra personer ombord.

Tillsammans med den franska flygplanstillverkaren Airbus försöker SAS ta fram framtidens flygplan som istället för flygfotogen eller biobränsle kommer gå på el.

– Målet för SAS är att vårt inrikesflyg i Skandinavien gå på biobränsle 2030. Genom ett samarbete med Preem ska vi redan 2023 kunna ha lokalproducerat biobränsle i våra flygningar. Sen arbetar vi med Airbus för att utveckla det kommersiella elflyget. Där har vi en ambition att under 2030-talet ha ett kommersiellt elflyg i luften, säger Rikard Steinholtz, public affairs-ansvarig på SAS.

Är det realistiskt?

– Jag tror att det är realistiskt, jag är teknikoptimist och det måste man vara om man vill nå resultat. Vi tror på teknikoptimism istället för skam, säger Rikard Steinholtz.

Hur ser affärsmodellen kring miljövänligt flyg ut?

– Som skandinaviskt företag är hållbarhetsfrågan väldigt viktig. SAS och Skandinavien har en möjlighet att gå före här och visa resten av flygbranschen och världen. Vi ser att det är en förutsättning att hållbarhet och lönsamhet kommer följa varandra, säger Rikard Steinholtz.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.