På sin hemsida skriver företaget att de sysslar med bland annat gravskötsel och tvätt av gravstenar. De har sedan flera år skickat ut erbjudanden om gravskötseltjänster till privatpersoner runt om i landet.
Det som fått flera personer att reagera är att erbjudandet ser ut som en faktura. Nu senast har kyrkogårdsförvaltningen i Ljungby pastorat tagit emot klagomål om utskickade ”fakturor”.
22 anmälningar – bara under tisdagen
– Folk undrar vad det är för någonting och om de ska betala det och om det är från oss och varför, säger Bernt Fridh.
Företaget har tidigare varit omskrivet i media och bara under tisdagen registerades 22 anmälningar mot företaget hos Konsumentverket med rubriceringen ”vilseledande marknadsföring”.
Bernt Fridh förklarar att om mottagren av erbjudandet inte vill köpa tjänsten kan personen riva brevet och slänga det. Huruvida företaget faktiskt utför de tjänster de fått betalt för är oklart.
Har aldrig sett företaget på kyrkogården
– Om det är seriöst eller inte, det vet jag inte, det vågar jag inte svara på, säger Bernt Fridh som aldrig sett till företaget på kyrkogården.
Förra veckan fick även kyrkogårdsförvaltningen i Oskarshamns församling flera klagomål om att företaget skickat ut faktura-liknande erbjudanden, vilket Barometern var först att rapportera om.
SVT har sökt företaget för en kommentar kring fakturorna, men de har inte återkommit.