– Ja, man kan lugnt säga att vägen till det här jobbet gått i kringelikrokar, säger Johan.
– Det är ofta som jag blir kallad till intervju men sen händer det inget mer, säger han.
Johan Bredberg är cp-skadad och funktionshindrad och utöver att han är rullstolsburen har han ett talhandikapp. För ett otränat öra kan det vara lite svårt att höra vad han säger, innan man lärt sig det.
– Men jag är en vanlig lärare, precis som de andra. Jag har lön som de andra och uträttar samma typ av jobb, säger han.
Vi träffar Johan på gymnasieskolan i Hultsfred. I korridoren intill klassrummet är det lugnt och stilla. Inga elever vare sig hörs eller syns
till där. Men inne i klassrummet sitter hans elever fullt upptagna med skrivarbete. Det råder en koncentrerad tystnad. Bara ljudet av fingrar mot tangentborden hörs när eleverna skriver.
Johan glider tyst runt i klassrummet i sin rullstol. Han stannar hos än den ena än den andra eleven och byter några ord. Någon elev undrar lite över när en uppgift ska lämnas in, någon annan undrar hur många ord texten hon skriver ska innehålla.
Johan svarar på elevernas frågor.
Kommun fälldes av DO
Johan har nog kämpat hårdare än de allra flesta för att få jobba i det yrke han faktiskt är utbildad i. 2008 fick han sin lärarexamen, strax efter det sökte han jobb som lärare. Men trots att Johan hade sin lärarexamen valde den kommunen han då sökte jobb i att anställa en person utan utbildning, Något som Johan då valde att anmäla till diskrimineringsombudsmannen. Det slutade med att Jönköpings kommun fick betala ett skadestånd till Johan.
Men i dag har Johan sin tjänst och sitt jobb.
Skolan i Hultsfred har gjort en del anpassningar för att det ska fungera. Dels har Johan ett eget klassrum och slipper byta som andra lärare gör. Dels har skolan låtit sätta in en högtalaranläggning i klassrummet så att det blir lättare för eleverna att höra vad han säger.
– Som lärare använder man ju rösten och talet som det stora arbetsredskapet, och det framkom i början att eleverna tyckte att det var svårt att höra vad jag säger, säger han.
Men nu har de lärt känna varandra, eleverna och Johan.
– Och nu tycker jag att det rullar på bra, säger han.
Föredöme och inspirationskälla
Men utan hans assistent, hade det ändå inte gått. Att han har en assistent är skillnaden mellan att han kan jobba eller att han inte kan jobba.
– Det gör att det är möjligt för mig att sköta ett riktigt jobb. Och att jag kan komma ut i samhället. Och också visa eleverna att det går att jobba, trots funktionshinder.
För han vill gärna vara just det – ett föredöme och inspirationskälla. Och har vid sidan om sitt jobb också en blogg där han delar med sig av sina erfarenheter som funktionshindrad lärare.
– Bloggen heter ett cp till lärare, och det är för att provocera och vända något negativt till något positivt. Jag är ju cp-skadad och har celebral pares och jag är ju lärare.