Foto: TT

Evenemangen ska sälja städerna

Uppdaterad
Publicerad

Städer får betala allt mer för att locka till sig stora evenemang. Växjö gör sin dyraste satsning på lördag när det är dags för Melodifestivalen som kostar 1,2 miljoner. Ett evenemang som grannen Jönköping numera väljer bort.

På lördag gör Växjö kommun årets största evenemangssatsning, i alla fall om man ser på budgeten, 1,2 miljoner kronor. Ett lysande tillfälle att sätta Växjö på kartan, tycker näringslivschefen. 

Vi lägger hellre pengarna på andra evenemang som ger större effekter, säger grannen Jönköping.

Mello i Växjö

Melodifestivalen följs av över 3 miljoner tv-tittare per deltävling och slutsålda arenor. För fjärde året står Växjö som värd. Destinationsbolaget Växjö & Co, där kommunen är delägare, lyfter fram evenemanget som ett av årets största satsningar. 

”Största vi gör 2017”

– Det är absolut ett av de största evenemangen vi gör 2017. Mycket för att det är något som syns och hörs väldigt mycket, säger Martina Batur, kommunikatör Växjö & Co. 

Men att värdstaden för en deltävling i Melodifestivalen får marknadsföring värt prislappen håller inte Patrik Olderius vd på Destination Jönköping med om.  

– Det är flera deltävlingar som sker på andra platser också vilket gör att det inte blir speciellt unikt för oss. Melodifestivalen vänder sig i stor del till dem som redan bor i Jönköping och lockar inte så många utifrån. Då anser vi att det finns andra arrangemang att lägga pengarna på som vi vet ger större besöksnäringseffekter, säger Patrik Olderius. 

Hårdare konkurrens

Thomas Karlsson som är näringslivschef på Växjö kommun märker av en hårdare konkurrens när det gäller att få stora evenemang till staden. Tidigare var det praktiskt taget gratis att få en landskamp i fotboll till Värendsvallen. Idag är läget ett helt annat.  

– Alla evenemangsarrangörer har så klart upptäckt den ökade efterfrågan och att det finns en prislapp. Idag är det tuffare att få hit de stora evenemangen. Man måste helt enkelt visa att man är bäst, säger Thomas Karlsson. 

Tillväxtverket släpper om några veckor en rapport där man kan läsa att det finns 170 olika organisationer i landet som alla vill locka besökare till sina destinationer. Fördelade på lokal, kommunal och regional nivå jobbar de för att öka besöksnäringen på just sin ort. 

– Det är väldigt många städer som vill framåt när det gäller evenemang. Vi i Växjö tror på att ha en blandning mellan vissa konceptualiserade evenemang som Melodifestivalen men även egenutvecklade evenemang som matmässan Mat, säger Martina Batur.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mello i Växjö

Mer i ämnet