Eva Claesson, en av de många Visingsöbor som väntar på nya färjan. Foto: Peder Losten/ SVT

Färjan fortsatt försenad

Uppdaterad
Publicerad

Irritationen sprider sig på Visingsö över strulet och förseningarna med nya färjan Braheborg. Färjan är färdigbyggd men ligger ännu vid kaj och ingen vet när hon kan sättas i trafik.

När champagneflaskan kastades mot den gulmålade bogen 17 januari i år hoppades såväl många Visingsöbor som Trafikverket att den nya Visingsöfärjan Braheborg skulle kunna sättas in i trafik tidigt under våren.

Men Braheborg ligger alltså bortsett från diverse provturer fortfarande vid kaj och ingen vet säkert när den gula färjan kommer att börja frakta turister och öbor över Vätterns vågor.

Färjan Braheborg

– Jag har hört ett rykte om att Braheborg ska vara i trafik till midsommar men efter alla förseningar och uppskjutna igångsättningar vågar vi inte hoppas för mycket, säger Eva Claesson, en av många Visingsöbor som är helt beroende av en säker och punktlig färjetrafik med fastlandet.

Färjan är klar

Enligt Visingsötrafikens tekniske chef Hasse Wetterlind är Braheborg rent tekniskt klar. Det som nu stoppar henne från att gå ut i trafik är de nödvändiga tillstånden från Transportstyrelsen.

– De tillstånd och manualer som gällde för de gamla färjorna räcker inte till Braheborg eftersom hon är betydligt större, säger Hasse Wetterlind aningen uppgivet.

Konsulter jobbar just nu med en ny lasthanteringsmanual och dessutom en manual för oljehantering och utsläpp, säger han.

Problemförföljd

Väntan på de nödvändiga tillstånden och Transportstyrelsens klartecken är de senaste förtreten för Braheborg.

Förutom att det tog åtskilliga år för Jönköpings kommun och dåvarande Vägverket att komma överens om att bygga en ny Visingsöfärja tog också själva byggandet av Braheborg längre tid än beräknat vilket också försenade dopet i Gränna hamn januari 2014.

När Braheborg väl kom i sjön visade det sej att hon vägde närmare 200 ton mer än beräknat. Ökad tyngd innebär visserligen att hon går stadigare i grov sjö men innebär å andra sidan ökad bränsleåtgång.

Senare under våren visade det sig att färjelägena i Gränna och på Visingsö var felkonstruerade och därför måste byggas om.

Allt har samverkat till att trafikpremiären för Braheborg dragit ut på tiden vilket i sin tur påverkar både Visingsöborna och färjepersonalen.

Många undrar

– Vi får säkert 20-30 förfrågningar varje dag från folk som undrar när Braheborg sätts i trafik men vi kan inte ge några svar och det känns jävligt ledsamt, säger en besättningsman som vill vara anonym.

–Att sätta en nybyggd stor färja i drift är en oerhört komplicerad historia och det krävs att mängder med villkor och regler uppfylls, säger Visingsötrafikens ledchef Johnny Ödeén till Jönköpingsnytt.

–Jag vågar helt enkelt inte lova nåt spikat datum för premiärturen, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Färjan Braheborg

Mer i ämnet