Halterna av kvävedioxid i bakgrundsluft minskade med 20 procent under år 2020, visar undersökningen från SMHI. Kvävedioxid är en hälsoskadlig gas som irriterar luftvägarna.
Den är också en markör för andra hälsoskadliga föroreningar. Helene Wylde Alpfjord, luftmiljöexpert vid SMHI, är en av de som jobbat med undersökningen.
Minskad biltrafik
Enligt Helene Wylde Alpfjord har minskningen av biltrafiken bidragit till renare luft.
– Exakt hur stor effekten är i varje enskild ort beror på hur mycket trafiken minskat just där. Generellt är det så att man har sett en minskad trafik under pandemin. Om vi tittar över hela landet har vägtrafiken minskat och det har fått positiva effekter.
Hon säger att det under året varit färre överskridanden gällande miljökvalitetsnormerna på kvävedioxid.
– I normala fall kan det vara tio överskridanden under ett år, förra året var det bara ett, säger Helene Wylde Alpfjord.
Skillnader mellan södra och norra Sverige
Även partikelhalterna har sjunkit, men inte lika mycket. Det beror på att partiklar kommer från fler olika källor än vad kvävedioxid, som till stor del kommer från trafiken, gör. Vägtrafiken har minskat med omkring 20 procent och flyget med 80 procent under 2020.
– Man har fått se dramatiska förändringar av vårt beteende och våra utsläpp. Sedan har vi haft störst effekt i Centraleuropa där man haft stora nedstängningar och där förändringarna varit större. Mycket större än dem vi har haft i Sverige, säger Helene Wylde Alpfjord.
Det finns också regionala skillnader inom Sverige. I sydöstra Sverige är den generellt renare än i städerna i norra delarna. Det beror på meteorologin, att luften i den södra delen av landet inte lika lätt blir instängd vid inversioner.
Bakgrund om undersökningen
• SMHI deltar i EU-samarbetet CAMS (Copernikus Atmospheric Services).
• CAMS levererar bland annat uppgifter kring halter av luftföroreningar som påverkar hälsa och miljö.