På fredagen avslutades ett komplicerat tömningsarbete av den sista tjockoljan i bottentankarna som fanns kvar ombord på åttio meters djup.
– Vi avslutade arbetet i dag på morgonen och vi har nu avlägsnat åttioåtta kubikmeter tjockolja, säger Morten Henriksen, projektledare för det danska rederiet som sanerat vraket.
Arbetet med tömningen av oljan har varit komplicerad eftersom Finnbirch ligger på närmare åttio meters djup. Det har varit kallt – och ibland alltför dålig sikt. För att kunna få ut tjockoljan har man tvingats värma upp den med ånga.
– Dykarna kan bara vara där nere i cirka 25 minuter och sedan tar det minst två timmar att ta upp dem, det har varit mycket planering, säger han.
Tekniken saknades
När Finnbirch förliste 2006 tömdes vraket på en del olja. Men fortfarande fanns uppemot 85 000 liter olja kvar som inte kunde tas upp eftersom tekniken inte fanns.
Tolv år senare, i december 2018, upptäcktes utsläpp från Finnbirch vid en av Kustbevakningens rutinflygningar. Och med modern teknik har nu fartyget i två omgångar tömts på den sista oljan.
Inte längre farligt
Totalt finns 300 vrak som klassas som miljöfarliga i svenska vatten. Finnbirch klassades som ett av de värsta.
– Vi kommer avfärda Finnbirch från listan på miljöfarliga vrak, och det känns mycket positivt att det inte kan läcka ut någon olja i kustmiljöerna längre, säger Fredrik Lindgren, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.
Är ni säkra på att det inte finns någon olja kvar?
– Visst kan det finnas en någon slatt här och där men den mest miljöfarliga delen är tömd så nu ska det inte kunna bli något mer problem med Finnbirch.
När Finnbirch sjönk 2006 omkom två av de fjorton besättningsmän som befann sig på fartyget.
Saneringen av lastfartyget har kostat staten cirka 11,5 miljoner kronor.