Hantverkstjänster är de tjänster konsumenter klagar på mest både kommunalt och på tjänsten Hallå konsument 2018. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Flera kommuner saknar konsumentvägledning

Uppdaterad
Publicerad

Har du någon gång varit missnöjd med ett köp av vara eller tjänst och försökt vända dig till kommunen? Allt fler kommuner saknar kommunal konsumentvägledning. I Kronoberg saknar 100 000 invånare en kommunal vägledare, dels på grund av att det inte finns någon i Växjö kommun.

Alvesta, Tingsryd, Uppvidinge och Växjö har ingen kommunal konsumentvägledare. Bor du i Kronobergs län och behöver personlig rådgivning om ett köp kan det bli svårt om du bor i ”fel” kommun.

I Kalmar län är det enklare för konsumenter att kommunalt komma i kontakt med en vägledare, då det existerar i alla kommuner förutom Borgholm och Mönsterås. Där köper även olika kommuner av varandra, till exempel köper Hultsfred och Högsby tjänsten av Oskarshamns kommun.

Många klagomål på hantverkare

Enligt en ny undersökning av Konsumentverket kostar misslyckade köp av tjänster och varor konsumenter landet runt ungefär 50 miljarder kronor per år. Hantverkstjänster klagas det mest på när det gäller tjänster och köp av begagnade bilar när det gäller varor.

Kommunal konsumentvägledning är valfri att tillhandahålla ifrån kommunens sida. I både Kalmar och Kronobergs län köps vägledningen kommunerna emellan. Till exempel köper Emmaboda, Torsås, Lessebo, Markaryd och Älmhult konsumentvägledning av Ljungby kommun. Det som mest sticker ut är att Växjö, den största kommunen inte har någon kommunal vägledning inom konsumentfrågor alls.

– Statskontoret publicerade nyligen utredningen ”Det oberoende konsumentstödet”. Den pekar på att, även om det nationella stödet har blivit mer effektivt och ändamålsenligt kommer det sannolikt även i fortsättningen att finnas konsumenter som behöver träffa en konsumentvägledare. Inte minst med hänsyn till att det endast är kommunala vägledare som erbjuder personliga möten är minskningen av den kommunala vägledningen bekymmersam, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.