Alvesta, Tingsryd, Uppvidinge och Växjö har ingen kommunal konsumentvägledare. Bor du i Kronobergs län och behöver personlig rådgivning om ett köp kan det bli svårt om du bor i ”fel” kommun.
I Kalmar län är det enklare för konsumenter att kommunalt komma i kontakt med en vägledare, då det existerar i alla kommuner förutom Borgholm och Mönsterås. Där köper även olika kommuner av varandra, till exempel köper Hultsfred och Högsby tjänsten av Oskarshamns kommun.
Många klagomål på hantverkare
Enligt en ny undersökning av Konsumentverket kostar misslyckade köp av tjänster och varor konsumenter landet runt ungefär 50 miljarder kronor per år. Hantverkstjänster klagas det mest på när det gäller tjänster och köp av begagnade bilar när det gäller varor.
Kommunal konsumentvägledning är valfri att tillhandahålla ifrån kommunens sida. I både Kalmar och Kronobergs län köps vägledningen kommunerna emellan. Till exempel köper Emmaboda, Torsås, Lessebo, Markaryd och Älmhult konsumentvägledning av Ljungby kommun. Det som mest sticker ut är att Växjö, den största kommunen inte har någon kommunal vägledning inom konsumentfrågor alls.
– Statskontoret publicerade nyligen utredningen ”Det oberoende konsumentstödet”. Den pekar på att, även om det nationella stödet har blivit mer effektivt och ändamålsenligt kommer det sannolikt även i fortsättningen att finnas konsumenter som behöver träffa en konsumentvägledare. Inte minst med hänsyn till att det endast är kommunala vägledare som erbjuder personliga möten är minskningen av den kommunala vägledningen bekymmersam, säger Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman i ett pressmeddelande.