Man Ronny Lindberg tror inte att det minskade flygandet är ett resultat av ökad klimatmedvetenhet eller ”flygskam”:
– Det beror enligt min mening på en konjunkturavmattning, och att inrikesflygen minskar generellt, säger han.
Påverkar ekonomin
Det minskade antalet passagerare från Kalmar har dock fått effekt på ekonomin nu när flygplatsens årsredovisning för 2019 snart ska summeras. Förutom minskade intäkter, och en fordring på 600.000 kronor som brann inne i samband med resejätten Thomas Cooks konkurs i höstas har flygplatsen också ökade kostnader:
– Vi har ett nytt miljötillstånd på gång och upphandling av ny trafikledning som också dragit kostnader, men ändå tycker vi att vi landar ganska bra, säger Ronny Lindberg.
”Ett tufft år”
Men 2020 lär inte bli ett bättre år ekonomiskt, särskilt inte om resandet fortsätter minska i samma takt.
– Det är ett tufft år vi står inför. Vi ser att vi inte är på den nivån vi var 2018 men vi har fortfarande lika mycket öppet, vi kan inte stänga ner flygplatsen för att det inte går flyg, säger Ronny Lindberg.
Positivt med regionen som ägare
Vid en jämförelse med andra regionala flygplatser så går det mindre dåligt för Kalmar än för andra, poängterar flygplatsens vd. Men investeringsbehoven är många och flygplatsen behöver utvecklas. Därför är Region Kalmars planer att bli delägare en bra nyhet för Kalmar Öland airport.
– För att skapa utveckling och klara utmaningar vi har framför oss, så är det självklart en positiv del. Vi har som mål är att bli lönsamt på lång sikt, och då behöver vi en trafiklinjeutveckling.
Ännu oklart med Frankfurtlinje
Men hur långt arbetet kommit med en reguljär flyglinje till Frankfurt vill Ronny Lindberg inte kommentera. Inte heller om de pengar som väntas tillkomma i samband med regionens köp kommer att läggas just i den flyglinjen:
– Mitt uppdrag jobba med utveckling av flyglinjer generellt, jag kan inte gå in och kommentera om ett specifikt projekt. Men det ligger högt på agendan, säger han.