Annelie Sundler är biträdande professor i vårdvetenskap på högskolan i Borås. Hon har forskat kring bemötande inom vården och känner igen Lilian Rönns berättelse. Lilian fick en stroke men kände sig utpekad som en knarkare av ambulanspersonalen.
LÄS MER: Lilian fick en stroke – kände sig utpekad som knarkare
– Vi ser ju att sådana här saker händer, att man inte alltid tar patientens situation på allvar. Vi hade ett fall med en man som tillkallade ambulans med hjärnblödning, men togs för att vara onykter. Frågan är varför det är så svårt att lyssna på patienten.
Vad beror det på tror du?
– Det handlar om kommunikation och bemötande. Man är för snabb med att tolka – man tror att man vet vad man ser. Man lyssnar inte och hämtar inte in information. Där måste man ha mer patientfokus, säger Annelie Sundler.
– Det är ju något fel i sjukvården när det här händer gång på gång, och det får ju väldigt stora konsekvenser när man är allvarligt sjuk. Det är jättesorgligt att höra om den här kvinnnan.
Nyligen gjort en studie av anmälningar
Annelie Sundler har nyligen varit med och gjort en studie av anmälningar till patientnämnderna i Västra Götaland med fokus på mänskliga rättigheter.
– Man har rätt till sjukvård, och den rättigheten brister när man är allvarligt sjuk och inte blir tagen på allvar, säger Annelie Sundler.
Men hur ska man komma till rätta med det här?
– Egentligen är det så naturligt och enkelt, men ändå så svårt. Att lyssna borde vara utgångspunkten för all vård, men det här exemplet visar att det inte är det.
Annelie Sundler säger att sjukvården har avancerat rent medicintekniskt, men att man tappar i de grundläggande sakerna – som bemötandet.