”Förskolan är så mycket mer än bara dockor och bilar”

Uppdaterad
Publicerad

Förskolan Pulpeten i Lindsdal har som en del i sitt genusarbete valt att lägga undan dockor och lastbilar. Istället ska barnen leka med leksaker som är mindre förknippade med könsroller.

Sedan 2005 har förskolan arbetat med jämställdhetsfrågor, men under de senaste åren har arbetet blivit mer systematiskt än tidigare.

– Förskolan är så mycket mer än bara dockor och bilar. Vi ska jobba med språk, matematik, teknik och jämställdhet. Det är barnens första skola, de ska utveckla förmågor utan begränsningar av könsstereotypa könsroller, säger Zejfa Buljugic biträdande förskolechef på Pulpeten.

Förskolan arbetar enligt en metod för jämställdhetsarbete som Sveriges Kommuner och Landsting har tagit fram. Men förskolan har nu fått kritik från föräldrar om att delar i arbetet inte är tillräckligt väl förankrat hos föräldrarna.

– Om man ska ändra sin pedagogiska inriktning så vill jag som förälder få reda på det. Som det är nu har jag fått veta det här genom rykten på sociala medier, säger en förälder till 24Kalmar.se

Föräldrar reagerar

Enligt Zejfa Buljugic har förskolan sedan ett år tillbaka erbjudit föräldrarna att delta i diskussioner om hur man ska arbeta med jämställdhet i förskolan.

– Men vi har fått någon kommentar om att en del föräldrar inte tycker vi har förankrat det här. Vi kan utveckla och bli bättre på hur vi förmedlar och hur vi tänker i vårt arbete på förskolan, säger Zejfa Buljugic.

Hon berättar att barnen själva inte kommenterat förändringen, det är föräldrarna som har reagerat. En del i arbetet de har reagerat på är att man lagt undan leksaker som kan förknippas med olika könsroller.

– Det gör vi ju hela tiden. Man plockar bort och lägger till nya saker för att utveckla leken, man måste utmana dem lite, och det var samma den här gången. Men vissa leksaker är förknippade med ett kön och det har varit lite laddat, det är inte lika laddat när vi tar bort duplo och lego, säger Zejfa Buljugic.

Inget förbud

Men Zejfa Buljugic poängterar att man inte förbjuder barnen att leka med några leksaker.

– Vissa barn har med docka eller bil, och det får de gärna ha. Men har vi organiserade aktiviteter får de lägga bort dem, precis som när man har med sig ett gosedjur, då lägger man undan det och deltar i aktiviteten, säger Zejfa Buljugic.

Enligt Zejfa Buljugic har man redan har sett skillnad i hur barnen leker. Hon menar att pojkar och flickor ofta leker tillsammans upp till ungefär treårsåldern. Men på de två avdelningarna där man systematiskt arbetar med genusfrågor ser man att barnen leker tillsammans på ett annat sätt. I december ska arbetet utvärderas. Då ska synpunkter från både barn och föräldrar samlas in och man ska se över hur man kan utveckla och förbättra arbetet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.