– TEN-T omfattar ett utpekat nät av vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser av särskilt europeiskt intresse. I detta nät ingår i dag Oskarshamns hamn. Det medför bland annat möjlighet till särskilda EU-medel, säger Regionförbundets ordförande Lars Blomberg (M) i ett pressmeddelande.
Om Oskarshamns kommun mister året runt trafiken vid hamnen så kan det bli så att hamnen riskerar att mista sin TEN-T status.
Att jämföra Västervik och Oskarshamns hamnar är ingenting som Lars Blomberg vill göra, även om man nu valt att förorda Oskarshamn.
– Vi har inte värderat de två hamnarna mot varandra, vi har svarat på begäran från en av vår medlemskommuner, Hultsfred, att uttala vår ställning i frågan. Då blev det Oskarshamn, säger Lars Blomberg.
Vill stötta Västervik
I och med ställningstagandet för Oskarshamn vill regionförbundet också poängtera att man kommer att stötta eventuell sommartrafik mellan Västervik och Gotland om det finns kommersiella intressen för detta.
Det här är något som Akko Karlsson (MP), vice ordförande i Regionstyrelsen är postiv till, trots att hon är från Västervik. Hon anser att det är bra om Västervik kan få sommartrafiken om det finns intressenter som vill köra.
– Det är ju ingen som har förlorat idag. Det här är ju en upphandling, och inte ens upphandlingsunderlaget har kommit in än. Det är först då upphandlingen sker som vi kan prata om det här var bra eller dåligt, säger Akko Karlsson.
– Det viktiga för mig är att vi har trafik till Gotland från kalmar län, oavsett om det blir från Västervik eller Oskarshamn.
Trafikverket förbereder nu den kommande upphandlingen av färjetrafiken till och från Gotland.