Tågen är tillverkade i Beasain i Spanien och det första av totalt 28 tågset kom med båt till hamnen i Trelleborg under helgen. Därifrån bogserades det till tågdepån i Nässjö.
Se bilderna på det nya tåget i klippet ovan.
Ska rulla 20 000 kilometer
Innan tågen kan användas i trafik måste de rulla minst 20 000 kilometer utan passagerare. Något som de beräknas ha gjort först under början av 2026.
Tågen kommer också att testköras för att se hur de klarar det svenska klimatet. Man kollar bland annat på hur det står emot snö och is, som kan fastna i slangar på sidorna och det öppna taket.
Drivs på el och biodiesel
Tågen har beställts och betalats av Region Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Blekinge och Region Kronoberg. 20 av de nya tågen drivs med el, och åtta av dem går på både el och biodiesel.
HÄR SKA DE NYA TÅGEN KÖRA:
Nässjö – Tranås
Nässjö – Eksjö
Nässjö – Vetlanda
Värnamo – Halmstad
Jönköping – Nässjö – Alvesta – Växjö
Värnamo – Växjö
Växjö – Älmhult – Hässleholm
Kalmar – Växjö
Karlskrona – Emmaboda – Kalmar
Kalmar – Linköping
Västervik – Linköping