Det var i januari som kommunstyrelsens arbetsutskott gav kommundirektören i uppdrag att arbeta fram en ny grafisk profil för Kalmar.
Resultatet har blivit det blåvita förslaget som fått kommunens Facebooksida att svämmas över av kommentarer:
– Ser slätstruket och halvfärdigt ut. Det gamla är stabilt med vackra färger.
– Ska varumärket Kalmar behöva vara en trafikskylt bland ett otal liknande?
– Entré till ett utedass?
”Det blir ett annat märke”
I konceptet som används idag finns en modifierad version av det gamla stadsvapnet. Enda skillnaden är att den har fått fem gyllene kronor.
Vapnet består av en sköld i färgerna rött, blått, silver och guld och föreställer ett slottstorn med stiliserade vågor nertill och stjärnor på varje sida.
I förslaget till ny grafisk profil ser vapnet annorlunda ut. Borta är färgerna. På en mörkblå botten är slottstornet tecknat i vitt.
Statsheraldiker Henrik Klackenberg är allt annat än nöjd med den nya grafiska profilen.
– Det är en streckteckning i blått och vitt. Det blir ju ett annat märke. Och att en kommun lämnar sedan 750 år inarbetat märke och börja kommunicera två konkurrerande märken är väl knappast något som en kommunikationsstrateg kan rekommendera.
Samarbete med reklambyrå
Kommunikationschef Henrik Nilsson på Kalmar kommun anser inte att man ändrar på stadsvapnet.
-Nej, vi ändrar inte på själva stadsvapnet. Vi gör en förenklad logotype som ska användas tillsammans med stadsnamnet Kalmar, säger Henrik Nilsson.
Hur mycket kostar den här förändringen?
-Vi har betalat en reklambyrå för att göra den nya, omarbetade bilden av stadsvapnet. Men resten av arbetet gör vi internt inom kommunen.
”Ett kulturarv som ska vårdas”
Det ursprungliga sigillet från 1200-talet har inte många likheter med den röd-blå-gyllene skölden med stjärnor och kronor som pryder Kalmar kommuns trycksaker, bilar och vimplar idag.
Varför ska man då inte kunna ändra formgivningen en gång till?
– Om man nödvändigtvis måste förnya så måste de sätta sig in i frågan lite bättre och ta hjälp av sakkunnig expertis. Vilken designbyrå som helst kan inte göra det här. Det är ett kulturarv som ska vårdas. Ett av de äldsta vapen vi har i Sverige, säger Henrik Klackenberg.
Politiskt beslut väntar
På kommunens kommunikationsavdelning håller man som bäst på med slutputsningen av förslaget, så att det ska kunna tas upp till politisk behandling före sommaren.
– Förslaget måste godkännas av politikerna. Och i bästa fall hinner man med det på kommunfullmäktiges sammanträde i maj, säger Henrik Nilsson.