Anders Petersson har fortfarande ont i handen efter den cykelolycka han var med om för snart två månader sedan. Han cyklade från sitt hem i Högstorp i Växjö på en cykelbana.
När han saktade in för att korsa en bilväg nöp bromsen och han flög över syret.
– Jag minns att det var en otäck känsla av att det kommer att gå illa. Jag landade på cykelhjälmen i pannan. Läppen, tänderna, axel och hand skadades. Jag tog emot med händerna, så jag fick inga skrapsår utan istället krosskada i handen. Cykelhjälmen räddade huvudet, berättar Anders Petersson.
Åtta av tio olyckor är singelolyckor
Cykelforskaren Anna Niska jobbar på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut och hennes forskning visar att de vanligaste cykelolyckorna är just singelolyckorna.
– Åtta av tio cykelolyckor är singelolyckor. De har inte kolliderat med något annat fordon utan har istället cyklat omkull eller kört av vägen.
Ofta väghållarens fel
Förra året rapporterades 665 cykelolyckor från polisen och akutsjukvården i våra tre småländska län. Tre av dem var dödsolyckor. Men många av dem skulle kunna förhindrats med bättre väghållning, menar Anna Niska.
– Nästan 60 procent av alla singelolyckor kan relateras till väghållarens ansvar. Det finns mycket som de skulle kunna göra till relativt låga kostnader. De skulle till exempel kunna se över kantstenar och hinder på och vid sidan av cykelbanorna, säger Anna Niska.
Det går inte att slå fast varför Anders fick tvärnit på cykeln, men det kan ha haft med underlaget på cykelbanan att göra.
– Det är klart det kan. När jag bromsade och det studsade till av en hålighet eller buckla, så nyper man till lite extra. Det kan ha varit den sista skjutsen som gjorde att olyckan skedde.
Många fina ord- mindre handling
Många kommuner har som mål att de ska prioritera cykeltrafiken, men enligt Anna Niska är det mycket som bara är fina ord.
– Det är väldigt populärt att säga att man ska främja cykeltrafiken. Men att säga att det innebär att vi måste ha restriktioner på eller lägga mindre resurser på biltrafiken, det har man inte varit beredd att säga. Det är mycket brister i trafiksystemet om man ser det från en cyklists perspektiv, så det finns mycket kvar att göra.