En kvinna och en instagram-reel av en kvinna som smörjer in ansiktet med solkräm

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hudterapeuten Michaela Emin märker av ett ökat intresse av solskydd bland unga. Foto: Janet de Kriek/SVT

Hög solskyddsfaktor i ansiktet – ny hudvårdstrend bland unga

Uppdaterad
Publicerad

Sociala medier svämmar över av solkrämsvita ansikten och tips på bästa sättet att applicera SPF 50. Hudterapeuten Michaela Emin i Kalmar märker ett ökat intresse för solskyddsprodukter, främst bland unga kvinnor.

– Vi får allt mer frågor om just solskydd, och vilken typ av solskydd man ska ha och om det finns dagkrämer med solskydd, så vi har märkt av den trenden. Och det är bra, säger hon.

Hör Michaela Emin berätta om den enda nackdelen hon kan se med ett ökat fokus på solskydd bland unga – i klippet.

Mer solkräm senaste 15 åren

De senaste 15 år har svenskarnas användande av solkräm för att skydda sig mot solen ökat avsevärt även om det på de senaste åren börjat mattas av, enligt Strålsäkerhetsmyndighetens årliga undersökning.

På senare år har hög SPF blivit allt vanligare som försäljningsargument även i vanligt smink och hudvård.

”Solskydd aldrig en dålig trend”

Att det fått en boom i sociala medier just nu kan vara kopplat till just det, den allmänna trenden kring hudvård bland unga, tror Michaela Emin.

– Det har funnits andra trender som vi har tyckt har varit lite överdrivet, men när det gäller solskyddsfaktor och att ta vara på huden på ett positivt sätt är det aldrig en dålig trend.

Hör unga tjejer i Kalmar om de använder solskyddsfaktor – och varför – i klippet nedan.

En tjej utomhus och en person som använder solkräm

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sara Bokor i Kalmar är en av dem som influerats av den pågående solskyddstrenden. Foto: Janet de Kriek/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.