Det är föreningen Gröna bilister som riktar kritik mot de bostadsbolag som inte erbjuder boende med elbil att ladda i närheten av bostaden.
– Det fungerar inte bra, folk väljer inte elbil i den utsträckning som man skulle kunna. Att dra kablar från sitt köksfönster och ned till parkeringsplatsen är ingen bra lösning säger Gordon Strömfelt, engagerad i föreningen.
Sveriges Allmännyttiga Bostads företag (SABO) har gjort en undersökning bland deras medlemmar som visar att endast 30 procent av medlemmarna har någon form av laddmöjlighet att erbjuda till sina hyresgäster.
Inte en enda laddstolpe
Inom Växjöbostäder som är Växjös kommunala bostadsföretag med 8900 bostäder i hyresrätt så finns det inte en enda laddstolpe att tillgå för den som behöver ladda sin elbil.
I Ljungbys kommunala bostadsbolag finns det inte heller någon möjlighet att ladda. Barna Benedek är ansvarig för frågorna på Ljungbybostäder.
– Vi kan inte erbjuda våra hyresgäster några laddplatser i nuläget. Vi har inte tagit den strategin ännu hur vi ska gå vidare i den här frågan, säger hon.
Gordon Strömfelt från Gröna bilister tror att detta hindrar nyfikna från att köpa en elbil.
– Jag tycker att det är galet. Man måste kunna skaffa elbil om man vill, det ska inte vara något hinder att någon annan står i vägen. En elbil som inte har någonstans att ladda är väldigt svår att köra omkring med.
Han efterlyser också ett större engagemang från elbilsägare som bor i lägenhet.
– Att skapa intresse hos sina grannar eller gå till föreningen eller hyresvärden och föreslå laddplats.
”De har inte följt vårt avtal”
Många hyresgäster inom allmännyttan får i dag förlita sig på dem publika laddmöjligheter som har börjat att byggas i många städer. Det ser lite bättre ut i nyproducerade hyresrätter. Där har oftast kommunen satt press på att det ska finnas laddmöjligheter redan från starten.
I Växjö bygger kommunen den nya stadsdelen Vikaholm. Här har kommunen krävt att det ska finnas laddmöjligheter, men något ser ut att ha gått fel. När SVT besöker området med Ulf Hördgård, ansvarig projektledare från kommunen, så går det inte att hitta någon laddstolpe alls i ett av områdena. Detta gör Ulf Hördegård irriterad.
– De har inte följt vårt avtal som vi har med markägarna. De förbinder sig att bygga laddstolpar med möjlighet att ladda elbil när dem köper mark av oss och det här ligger dem i fatet när de vill köpa mer mark av oss, säger han.