• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Dag Lokrantz-Bernitz, vd på Tågkompaniet Foto: TT/Pressbild

Förbättringar lovas när nytt bolag tar över driften

Uppdaterad
Publicerad

Under natten till söndag tog Tågkompaniet över Krösatrafiken i ibland annat Kalmar och Kronobergs län och flera förbättringar lovas.

Tågkompaniet kommer numera att trafikera hela landet från Kiruna i norr till Hässleholm i söder. 

Till en början kommer resenärerna inte märka någon större skillnad och personalen på Krösatågen kommer att följa till det nya bolaget, men på sikt lovar vd:n flera förbättringar.

– Det kommer att komma nya fordon i Krösatågstrafiken under det kommande året. Vi kommer också jobba för att få bättre punktlighet, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd på Tågkompaniet. 

I klippet kan du höra mer om hur resenärerna påverkas. 

Ökad lokal närvaro 

Genom att öppna en lokal driftledning i Nässjö, som kommer att samarbeta med huvudkontorets driftledning, tror bolaget att de ska komma till rätta med förenade tåg. 

– Den lokala kunskapen och närvaron där vi kör tågen i Småland har stor betydelse. De som jobbar där har kört tåg själva och vet exakt hur det ser ut överallt, så det kan bidra till en stabilare trafik, säger Dag Lokrantz-Bernitz. 

Tvåårigt avtal 

Det nya avtalet med länstrafikbolagen i Kronoberg, Kalmar, Blekinge, Halland, Jönköping och Skåne är en direktupphandling på två år. 

Krösatågen har runt 200 medarbetare totalt och Nässjö, Värnamo, Växjö och Karlskrona är några av stationeringsorterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.