Krav på att införa fler idrottslektioner i svensk skola har kommit från en majoritet i riksdagen. Men trots vallöften och ny forskning väljer de två regeringspartierna, Socialdemokraterna och Miljöpartiket att rösta nej till förslaget att utöka antalet idrottstimmar från 500 till 600.
– Vad som blev uppenbart för oss i regeringsställning är att kvaliteten på idrottstimmarna är allt för låg på allt för många ställen i landet. Kvalitén måste komma i första rummet, innan vi utökar antalet timmar, säger idrottsminister Gabriel Wikström till Radiosporten.
Regeringen vill i stället införa mer enklare rörelse under skoldagen, säger idrottsministern.
”Ska leda till livslångt lärande”
Peter Pagels är universitetsadjunkt i Idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Kalmar och förespråkar även han fler idrottstimmar i skolan. Sverige har sedan 90-talet, när en idrottstimme försvann, förlorat sin status som föregångsland när det gäller skolidrotten, säger han.
– Många tror att ämnet idrott-och hälsa är ett träningstillfälle, men det är ett kunskapsämne. Man ska lära sig om effekterna som fysisk aktivitet har på kroppen och det ska vara ett livslångt lärande.
Bör kompletteras med pulsträning
Men fler timmar idrott och hälsa är inte den enda vägen till förbättrade skolresultat. Idrottlektionerna bör kompletteras med pulshöjande aktivitet varje dag i undervisningen, menar Peter Pagels.
– Man har sett i studier att det är bättre att fördela den fysiska aktiviteten vid små portioner under hela veckan, än man bara har det väldigt effektivt vid ett eller två tillfällen i veckan, säger han.
På tisdagen sänder SVT Nyheter Småland ett inslag från Ryssbyskolan i Ljungby som valt just denna väg. De har infört pulspass fyra gånger i veckan och har nu bara har en lektion i idrott- och hälsa istället.