Gotlandsbåten: ingen ersättning till resenärer som drabbats

Uppdaterad
Publicerad

Det är extraordinära omständigheter vid varvet i Grekland som lett fram till att trafiken inte kommit igång och därför blir det inte någon ersättning till passagerare som drabbades av Gotlandsbåtens inställda turer. Det skriver Gotlandsbåtens i ett svar till Konsumentverket.

Gotlandsbåtens i ett svar till Konsumentverket.

När rederiet Gotlandsbåten AB ställde in samtliga turer mellan Visby och Västervik i somras drabbades tiotusentals resenärer. Men eftersom rederiet menar att den inställda trafiken beror på blixtnedslag, strejk och grekisk hetta så tänker man inte betala för de merkostnader som de inställda turerna lett fram till. Det skriver Gotlandsbåtens advokat i ett svar som i dag inkom till Konsumentverket.

Efter att trafiken ställdes in har bolaget fått kritik från Konsumentverket, dels för att ersättningar inte betalats ut, dels för bristande information till drabbade resenärer.

Konsumentverket har pekat på att Gotlandsbåten, enligt EU-förordningen 1177/2010, inte bara måste erbjuda sina kunder pengarna tillbaka, utan att även låta strandade passagerare boka om till en jämförbar resa till slutdestinationen snarast möjligt utan extra kostnad.

Inga resor med ”jämförbara villkor”

Men det finns inga resor med jämförbara villkor, heter det i svaret som är undertecknat av Jonas Thyberg på advokatfirman Ahlford.

”Den färjetrafik som Destination Gotland bedriver mellan Oskarshamn – Visby och Nynäshamn – Visby kan inte anses vara jämförbar då avgång sker från andra orter”. Vidare står att läsa: ”Priset utgör en väsentlig del av transportavtalet, varför även detta medför att resor med Destination Gotland inte kan anses utgöra resor med jämförbara villkor”. 

Konsumentverket ska ta ställning

I svaret hävdar Gotlandsbåten att bolaget har vidtagit alla rimliga åtgärder och att samtliga passagerare i god tid innan planerad avresa informerats om de inställda turerna. Därför har det inte heller varit aktuellt att förse strandsatta resenärer med måltider eller övernattningar.

I de fall passagerarna inte fått informationen har det uteslutande berott på att de angett fel mejladress eller telefonnummer, står det i svaret. ​

Konsumentverket ska nu ta ställning till Gotlandsbåten AB:s svar.

– Innan vi läst igenom det ordentligt kan jag inte kommentera, säger Konsumentverkets jurist Alexander Strömberg till Helagotland.se.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.