Irfan Okanovic, 22 år från Vetlanda, är student på Linnéuniversitetet i Växjö och producerar musik vid sidan av sina studier.
I somras publicerade han ett av sina musikstycken på YouTube, gratis för vem som helst att använda.
– Jag hade som mål att producera ett beat om dagen, samtidigt som jag sommarjobbade 40 timmar i veckan. Det här beatet var bara ett i mängden av de jag publicerade, säger Irfan Okanovic.
Kort därefter blev musikstycket upptäckt av den amerikanska sångerskan Emmy Meli, som skrev en låttext till det.
Viral på TikTok
Utan Irfans vetskap publicerade hon en sammanställd låt med hans musikstycke på appen TikTok och nästan direkt började den trenda.
– Då köpte hon det. Jag har alltså en viss procent på låten idag.
Hur många procent det handlar om vill han inte säga.
Hör mer om försäljningen av Irfans beat i klippet ovan.
Idag har låten knappt legat ute i en månad men har redan över 23 och en halv miljoner lyssningar på musiktjänsten Spotify.
Miljontals användare på TikTok har gjort och gör än idag videor till låten.
”Glöms lätt bort”
Har du fått mycket kredd för din medverkan på låten?
– Det beror på hur man ser det. Om man kollar på Genius, som är den stora sidan för samling av låttexter, så står mitt producentnamn med på låten, säger Irfan och fortsätter:
– Men kredd... ofta är det ett problem att producenter inte får så mycket kredd, det glöms lätt bort.
Varför tror du det är så?
- På ett sätt är det ändå rimligt. Som nu, hon är den som syns. Men problemet är att de inte ser hur mycket tid vi producenter lägger ner på vårt arbete.