Glasriket i Småland, med Orrefors Kosta Boda i spetsen har ekonomiska problem. De säljer inte tillräckligt många glas. Och standardsvaret Smålandsnytt fick när vi pratade med folk på gatan om det småländska glaset är att det är för dyrt. Alldeles för dyrt.
Och i det påståendet instämmer kungen av glasriket, Torsten Jansson, som är VD för New Wave Group som äger Orrefors Kosta Boda.
-Vi får mycket kritik för att våra höga priser, säger han.
Borde flyttat ut verksamhet 2007
Men han tillägger att det inte bara handlar om höga priser. Det handlar om inställningen till glas och att unga människor inte längre är så intresserade av glasserviser.
För att på sikt rädda varumärkena och försäljningen av glas, ser Torsten Jansson mer produktion utomlands som ett sätt att sänka kostnaderna.
-Redan 2007 kom det upp som förslag att outsourca tillverkning av restaurangglas, men jag sa nej till det då. Men idag känner jag att jag var dum som gjorde det, för hade vi då flyttat ut sådan produktion hade vi idag haft en större lönsamhet. Nu har vi helt och hållet förlorat tillverkningen av restaurangglas, säger han.
Exotisk uppvisning för turister?
Men vad tror då Torsten Jansson om framtiden. Kommer glastillverkningen i Småland att vara en liten exotisk verksamhet där man visar upp glasblåsning för turister, samtidigt som själva produktionen ligger utomlands?
– Nej, så långt kommer det inte att gå. Tillverkningen av konstglas vill vi absolut ha kvar här, för den går inte att göra utomlands och det finns annat glas som också är lönsamt att tillverka i Sverige. Men hur omfattningen ska se ut, ja det är frågan, säger Torsten Jansson.