Den lilla tvåsitsiga flygmaskinen som visades upp på Kalmar Öland Airport under onsdagen får kanske ses som en försmak för vad som komma skall. Snart kan det bli passagerartrafik med eldrivna flygplan från Kalmar till exempelvis Stockholm.
Eldrivet inom fem år
– Om alla planer håller, så blir det inom fem år. Det blir 19 platser och det är en svensk flygplanstillverkare som kommit väldigt långt fram, säger Ronny Lindberg vd på Kalmar Öland Airport.
Flygplatsen i Kalmar arbetar för att vara fri från fossila bränslen till år 2030. Eldrivna flygplan är en del av den lösningen, men det räcker inte.
Bäst i världen
Ett annat steg är att driva trafikflygplanen med biobränsle. Redan nu blandas det 34 procent biobränsle i flygplanstankarna. Det är den högsta andelen blandning av biobränsle i landet och kanske i världen.
– Jag vill hävda att det är ett världsrekord här med 34 procents inblandning. Jag vet ingen flygplats som lyckats ha så hög inblandning under så lång tid, menar David Hild vd på Fly Green Fund.
Inte dyrare biljetter
Men för att kunna blanda in mer biobränsle i tankarna krävs det att regelverket ändras. Idag är det bara tillåtet med max 50 procent biobränsle i flyget. Därför, menar man, att de mindre elflygplanen är en del av lösningen på väg mot ett fossilbränslefritt trafikflyg.
– Biljettpriset ska ligga på samma nivå som idag. Trots att flygplanen initialt kommer att vara mindre, kommer det vara samma biljettpris. Det har att göra med energikostnader, underhållskostnader, inköp av flygplan. Det är den målbild man han, säger Ronny Lingberg, vd på flygplatsen i Kalmar.